აბრეშუმის გზა

1999 წლის 17 აპრილი საქართველოში ჩვეულებრივად გათენდა. დილა ისეთი თბილი და მზიანი იყო, ადრე გაზაფხულზე რომ იცის, ზამთრის დამთავრებას და გაზაფხულის მოსვლას რომ მოასწავებს...
მზეს თუ არ ჩავთვლით, დღე ჩვეულებრივად დაიწყო; მაგრამ იქნებ სულაც არ იყო ჩვეულებრივი, თუნდაც იმის გამო, რომ იმ დღეს კაცი არ იყო საქართველოში, რომელმაც არ იცოდა, რომ სუფსაში ნავთობის ტერმინალი უნდა გახსნილიყო და რომელსაც მისი საზეიმო გახსნის ცერემონიალზე მოხვედრა არ უნდოდა.
დილიდანვე ქართული (და არა მხოლოდ) საინფორმაციო სამსახურების მთავარ თემად სწორედ ბაქო-სუფსის ნავთობსადენის მშენებლობის დამთავრება და ტერმინალის საზეიმო გახსნა იქცა. დღის განმავლობაში უამრავი ინფორმაცია ვრცელდებოდა: იყო პირდაპირი ჩართვები და რეპორტაჟები; იყო მოლოცვები და უცხოელი სტუმრების მიღება; იყო მადლიერება, სიხარული და იყო სიამაყის შეგრძნებაც - ჩვენ ისევ ვჭირდებით მსოფლიოს, ჩვენ ვიბრუნებთ ჩვენს ბუნებრივ ადგილს და ფუნქციას...
ჯერ კიდევ გასული საუკუნის 90-იან წლებში ლუდვიგ ნობელი, კასპიის ნავთობით დაინტერესებული პირველი მეწარმე, საქართველო-აზერბაიჯანის მარშრუტს ყველაზე უსაფრთხოდ და მოსახერხებლად თვლიდა, ითვალისწინებდა რა ამ ორ სახელმწიფოს შორის არსებულ ტერიტორიულ სიახლოვეს და საუკუნეების მანძილზე ჩამოყალიბებულ კეთილმეზობლურ, ძმურ ურთიერთობას. XIX-XX საუკუნეთა მიჯნაზე აშენდა კიდეც ბაქო-ბათუმის ნავთობსადენი, პირველი ნავთობსადენი ევროპაში.
ისტორია განმეორდა და უკვე XX-XXI საუკუნეების გზაგასაყარზე აშენებული ბაქო-სუფსის ნავთობსადენი, კასპიის ზღვის დიდი ნავთობის მსოფლიო ბაზარზე ექსპორტის საქმეში, ახალი და მნიშვნელოვანი ეტაპის დასაწყისად იქცა. საქმის სერიოზული გაგრძელება კი - ის მასშტაბური ნავთობსადენი იქნება, რომლის თაობაზე მოლაპარაკებები ამჟამად ინტენსიურად მიმდინარეობს.
ყოველივე ეს იმ მნიშვნელოვანი პროექტის დასაწყისია, რომელსაც პირობითად "აბრეშუმის გზის" აღდგენა ჰქვია და მრავალი ქვეყნის ეკონომიკურ კავშირებს ითვალისწინებს. ეკონომიკური ინტერესების თანხვედრა კი პოლიტიკური სიმშვიდისა და სტაბილურობის გარანტიას განაპირობებს...

იმ დღეს საქართველოს ბევრი უცხოელი სტუმარი ეწვია: აზერბაიჯანის პრეზიდენტი ჰეიდარ ალიევი, უკრაინის პრეზიდენტი ლეონიდ კუჩმა, ამერიკის შეერთებული შტატების პრეზიდენტისა და სახელმწიფო მდივნის სპეციალური მრჩეველი და საგანგებო ელჩი კასპიის ზღვის აუზის ენერგოპოლიტიკაში რიჩარდ მორნინგსტარი, საგანგებო დელეგაცია ევროგაერთიანებიდან, თითქმის ყველა უდიდესი ნავთობკომპანიის წარმომადგენელი. განსაკუთრებით აღსანიშნავია აზერბაიჯანის საერთაშორისო კონსორციუმის პირველი პრეზიდენტი, ამჟამად კომპანია მონუმენტ ოილის აღმასრულებელი დირექტორი ტერენს ადამსი, რომელსაც ნავთობსადენის მშენებლობაში შეტანილი წვლილისთვის საქართველოს საპატიო მოქალაქეობა მიენიჭა...
17 აპრილს საზეიმო ცერემონიალის მონაწილე სტუმრებმა და მასპინძლებმა ბევრი რამ გაიხსენეს, ბევრი რამ - იმ მძიმე და რთული პერიოდიდან, რომელიც წინ უძღოდა ბაქო-სუფსის ტერმინალის აშენებასა და ამუშავებას: პირველი ინიციატივა და პირველი შეხვედრები, შეთანხმებები და ნაბიჯ-ნაბიჯ მიღწეული წარმატება, "საუკუნის ხელშეკრულება" და "საუკუნის პროექტის" დასაწყისი; პარალელურად კი, მთელი ამ წლების განმავლობაში საქართველოსა და აზერბაიჯანში მიმდინარე ომები, სახელმწიფო გადატრიალების მცდელობები და ტერაქტების სერიები: დიდი შრომის, პროფესიონალიზმისა და ძალისხმევის შედეგად მიღწეული ამერიკის შეერთებული შტატების, საერთაშორისო ორგანიზაციების, ევროკავშირისა და უცხოური ნავთობკომპანიების მხარდაჭერა და დახმარება...
იმ დღეს სუფსაში პირველი ტანკერი შეივსო კასპიის ზღვის აზერბაიჯანული ნავთობით და კურსი დასავლეთისკენ - ევროპისკენ აიღო. ცერემონიალზე, ემოციურ გამოსვლებში, როგორც უკვე ვთქვით, ისტორიის გახსენებაც იყო და კონკრეტულ გეგმებზე საუბარიც, უკვე შემდგარი დღით გამოწვეული სიხარულიც და მომავლის დიდი იმედიც.
აზერბაიჯანის პრეზიდენტი ჰეიდარ ალიევი: "... დღეს ისტორიული მოვლენის მოწმენი ვართ, ბაქო-სუფსის ნავთობსადენის მშენებლობის დიდი, ნაყოფიერი მუშაობა დამთავრდა და საზეიმოდ აღვნიშნავთ მსოფლიო ბაზრებზე აზერბაიჯანის კასპიის ნავთობით სავსე პირველი ტანკერის გაგზავნას...
მთელი ეს მუშაობა, კერძოდ, ბაქო-სუფსის ნავთობსადენი კავკასიაში სტაბილურობისა და სიმშვიდის განმტკიცების საქმეში შეტანილი მნიშვნელოვანი წვლილია..."
უკრაინის პრეზიდენტი ლეონიდ კუჩმა: "... მთელი სულითა და გულით მინდა მოგილოცოთ ეს მოვლენა. ნავთობი - ეს სიცოცხლეა. ნავთობი, ალბათ, ერთ-ერთი უმძლავრესი საფუძველია აზერბაიჯანისა და საქართველოს განვითარებისა და აყვავებისათვის..."
საქართველოს პრეზიდენტი ედუარდ შევარდნაძე: "... დღეს აღვნიშნავთ მოვლენას, რომელიც გადაუჭარბებლად შეიძლება ითქვას, ჩემი ქვეყნის უახლეს ისტორიაში ახალი ეპოქის დაწყების მაუწყებელი გახდება...

სუფსის პროექტს განვიხილავთ არა მარტო და არა იმდენად ეკონომიკური სარგებლიანობის თვალსაზრისით (თუმცა იგი ნიშნავს ათასობით სამუშაო ადგილს და მრავალმილიონიან ინვესტიციებს), იგი არანაკლებ მნიშვნელოვანია, როგორც ფართო რეგიონული კორპორაციისა და თანამშრომლობის ბრწყინვალე მაგალითი, რაც პროექტის განხორციელების დროს გამოვლინდა..."
იმ დღეებში თეთრი სახლიდან ამერიკის შეერთებული შტატების პრეზიდენტის ბილ კლინტონის მოლოცვაც მოვიდა: "... ჩვენ ვერ მივაღწევდით დღევანდელ ისტორიულ მიჯნას, რომ არა პრეზიდენტ ედუარდ შევარდნაძისა და პრეზიდენტ ჰეიდარ ალიევის ხელმძღვანელობა, საქართველოსა და აზერბაიჯანის ხალხების და მათი მთავრობების მოთმინება და ძალისხმევა; ასევე, ამ პროექტში მონაწილე მრავალი ენერგეტიკული კომპანიის უნარი და პროფესიონალიზმი..."
ბაქო-სუფსის ტერმინალის გახსნა საქართველოს მოულოცეს აგრეთვე: თურქეთის პრეზიდენტმა სულეიმან დემირელმა, დიდი ბრიტანეთის პრემიერ-მინისტრმა ტონი ბლერმა, ყაზახეთის პრეზიდენტმა ნურსულთან ნაზარბაევმა, უზბეკეთის პრეზიდენტმა ისლამ კარიმოვმა; ასევე - ბულგარეთის, საბერძნეთის, რუმინეთის, მოლდოვის პრეზიდენტებმა...
საქართველოს პრეზიდენტმა ედუარდ შევარდნაძემ ბაქო-სუფსის ნავთობსადენის გახსნაზე განსაკუთრებული სითბოთი აღნიშნა საქართველოს საერთაშორისო ნავთობკომპანიის ხელმძღვანელის, გიორგი ჭანტურიას წვლილი, ქართველი სპეციალისტებისა და ინჟინერ-ტექნიკური პერსონალის თავდადება დიდ საქმეში.
იმ დღეს სუფსის სტუმრები უცხოელთა გარდა, ქართველებიც იყვნენ. ოფიციალური სტუმრები და, უბრალოდ, ჩვეულებრივი ადამიანები. ის ხალხი, ვინც დაიღალა პრობლემებითა და გაჭირვებით, ისინი, ვისაც ტკივილამდე მოენატრა ზეიმი და გამარჯვებები.
17 აპრილს საქართველოში ამინდი არ შეცვლილა...
ვინ იცის, იქნებ მართლა უნდა ვენდოთ პოლიტიკის სინოპტიკოსთა პროგნოზს...
იქნებ 17-მა აპრილმა საქართველოში "ამინდი" შეცვალა...

ნავთობსადენის ამოქმედება უკვე აღდგენილ "აბრეშუმის გზაზე" პირველი დიდი ქარავანი იყო...

ქარავანი მეორე -
გაზსადენი
ნავთობსადენის მშენებლობა "აბრეშუმის გზის" აღდგენის დიდი გეგმის პირველი ნაბიჯი იყო. ამ გზის ერთი მონაკვეთის, კავკასიის დერეფნის ფუნქციის განახლების მრავალმხრივ პროექტს ბევრი უმნიშვნელოვანესი წამოწყება უკავშირდება. მათ შორის გახლავთ ინოგეიტი - სახელმწიფოთაშორისი პროექტები ნავთობ - და გაზსადენებისათვის.
გაზის საერთაშორისო კორპორაციის პრეზიდენტისა და სამეთვალყურეო საბჭოს თავმჯდომარის, ბატონ ალეკო გოცირიძის კაბინეტისკენ დიდი თეთრი დერეფანი მიგიძღვებათ. მისაღებში სიმშვიდეა, მხოლოდ ტელეფონი რეკავს გაუთავებლად. ზარის ხმა ისმის პრეზიდენტის კაბინეტშიც. ამჯერად მათ, ვინც რეკავს, გაუმართლა - ალეკო გოცირიძე თბილისშია... მას მშვიდი და დამაჯერებელი საუბარი აქვს, საუბარი - ქართულად, საუბარი - რუსულად, საუბარი - ინგლისურად...
ახლა ცოტა ხნით ის, ვინც ურეკავს, ამ საუბარს ვეღარ მოისმენს - ბატონი ალეკო გოცირიძე გაზსადენის მშენებლობის პერსპექტივებზე გვიამბობს:

"ჩვენი კორპორაციის დღევანდელი საქმიანობა სწორედ "აბრეშუმის გზასა" და მისი ისტორიული ფუნქციის აღდგენას უკავშირდება.
გაზსადენის მშენებლობა ამ უზარმაზარი პროექტის ერთი ნაწილია. კარგა ხნის წინათ არსებობდა პროექტი, რომლის მიხედვითაც რუსეთს გაზი უნდა მიეწოდებინა თურქეთისათვის. ეს პროექტი გარკვეული მიზეზების გამო "ჩაძინებული" იყო. მაგრამ ბატონ ედუარდ შევარდნაძის თურქეთში ვიზიტისა და თურქეთის პრეზიდენტ სულეიმან დემირელთან ოფიციალური შეხვედრის შემდეგ განახლდა ამ პროექტზე მუშაობა. ეს გახლდათ გაზსადენის მშენებლობა რუსეთ-საქართველო-თურქეთის მიმართულებით. ასე შეიქმნა საქართველოს გაზის საერთაშორისო კორპორაცია, რომელსაც მაშინ საქართველოს ბუნებრივი გაზის ტრანსპორტირების საერთაშორისო კორპორაცია ერქვა. ეს გახლდათ ორგანიზაცია, რომელსაც უნდა ეწარმოებინა მოლაპარაკებები თურქეთთანაც და რუსეთის მხარესთანაც. საწესდებო კაპიტალში თითქმის არაფერი გვქონდა. იმ პერიოდისთვის ამ სახის ორი ორგანიზაცია არსებობდა - საქგაზი და საქტრანსგაზმრეწვი. ორივე ორგანიზაცია, ძირითადად, გაზის მიწოდებით და ტრანსპორტირებით იყო დაკავებული, ორივეს საკმაოდ მძიმე ფინანსური მდგომარეობა ჰქონდა, ბლომად ვალები თურქმენეთისა, რუსეთისა და სხვა.
ამიტომ უცხოეთის ფირმებთან ურთიერთობისათვის საჭირო იყო სუფთა, ვალებისგან თავისუფალი ორგანიზაცია, რათა ინვესტორები ფულის ჩადებას არ მორიდებოდნენ და პრობლემები არ შექმნოდათ სხვათა ვალების გასტუმრების გამო.
დაიწყო მოლაპარაკებები. პროექტის წინსვლას დაახლოებით შვიდი-რვა თვე დასჭირდა. ამ ხნის განმავლობაში კორპორაციამ წინა ორის თანაბარი უფლებები შეიძინა. გამოვიდა საქართველოს პრეზიდენტის მეორე განკარგულება და კორპორაციას მთლიანად გადაეცა არსებული მაგისტრალური მილსადენები ოცდაათი წლით, ანუ იმ ვადით, რომელიც საჭირო იქნება პროექტის სათანადოდ შესრულებისათვის. მალე მომეცა პრეზიდენტის საგანგებო რწმუნებულის სტატუსი, რათა მოლაპარაკებები მეწარმოებინა. რაკი საქართველოში არსებული ყველა მაგისტრალური მილსადენის მეპატრონენი გავხდით, მსოფლიო ორგანიზაციებისათვის გამოვიკვეთეთ, როგორც მოლაპარაკებათა სუბიექტი.
ამის შემდგომ გაზპრომის პრეზიდენტი რემ ვიახირევი თბილისში ჩამოვიდა, შეხვდა საქართველოს პრეზიდენტს. მათ ხელი მოაწერეს ოქმს, რომლის თანახმადაც უნდა შექმნილიყო ერთობლივი ორგანიზაცია საქრუსტრანსპრომი, რომელიც არსებული მილსადენების რეაბილიტაციას მოახდენდა, საქართველოს გაზს მიაწოდებდა და, ამასთანავე საქართველოს გავლით, მესამე ქვეყნებისთვის გაზის მიწოდებაზე იმუშავებდა. ჩვენი გზით რუსეთი გაზს აწოდებს სომხეთსაც. ამის შემდეგ შედგა სამუშაო გეგმა. ამ დროს უკვე დაწყებული იყო მეორე პროექტიც - გაზის მიწოდება მიმართულებით: თურქმენეთი-კასპიის ზღვა-აზერბაიჯანი-საქართველო-თურქეთი. ამ პროექტზე მუშაობაც ინტენსიურად დაიწყო. პროექტთან დაკავშირებით საქართველოში ჩამოვიდა ამერიკული კომპანიის - ენრონის პრეზიდენტი, ბატონი კენ ლეი, რომელიც მსოფლიოში მეორე ადგილზეა გაზის მილსადენების მფლობელთა შორის.

ეს ისეთივე დიდი პოლიტიკური მნიშვნელობის პროექტი გახლავთ, როგორიც ნავთობსადენის ამოქმედებაა. მის თანახმად, ენერგორესურსები შუა აზიიდან არა რუსეთისა და ირანის გავლით გაედინება, არამედ საქართველოს ტერიტორიაზე გაივლის. გასაგებია, რომ ამ პროექტით დაინტერესებულია ამერიკა; მეტიც, ისინი აცხადებენ, რომ სხვა ოთხ პროექტთან ერთად ეს უკანასკნელი მათი სასიცოცხლო ინტერესების სფეროშია. დაინტერესებულია თურქმენეთიც.
პროექტი საკმაოდ მძიმედ ხორციელდებოდა, გართულებული იყო ურთიერთობა თურქმენეთსა და აზერბაიჯანს შორის კასპიის ზღვის ტერიტორიების გაყოფის გამო. ამიტომ გაჭირდა იმ გადაწყვეტილების მიღება, რომლის თანახმად გაზი ირანის გავლით კი არა, ტრანსკასპიური მილსადენით უნდა წასულიყო. თურქმენეთის პრეზიდენტმა 19 აპრილს (თურქმენეთის თავისუფლების დღე) გამოაცხადა, რომ პრიორიტეტს, ყველა სხვა პროექტთან შედარებით, ტრანსკასპიურს ანიჭებს. მსოფლიო ენერგორესურსების განაწილების რუკაზე ახალი მარშრუტები ჩნდება.
ჩვენი პრინციპი ასეთია: ჩვენ ვართ სატრანზიტო ქვეყანა და ჩვენ ღია ვართ ნებისმიერი ქვეყნისათვის. ზემონახსენებ ორივე პროექტს საქართველოს პრეზიდენტი ხელმძღვანელობს, ორივე ხელს გვაძლევს და ვეცდებით, ორივე განხორციელდეს. ამასთან დაკავშირებით მოსკოვშიც გახლდით და გაზპრომთან მოვილაპარაკეთ. მუშა ჯგუფი ჩამოვიდა გაზპრომიდან, რამდენიმე საკითხი დაისვა და, ძირითადად, ყველა გადაწყდა. პროექტი დაწყებულია. რუსეთს სურს დაახლოებით 9-დან 16 მილიარდამდე კუბმეტრი გაზის გატარება საქართველოს ტერიტორიის გავლით თურქეთში.
რუსეთს აქვს კიდევ ერთი პროექტი: შავი ზღვის ფსკერზე გაზსადენის გაყვანა, რაც ძალიან დიდ ხარჯებს უკავშირდება და ტექნიკურად და ეკოლოგიურადაც ძლიერი ექსპერტიზაა საჭირო. ვნახოთ...
ყველა შემთხვევაში, რუსეთის მხარეს გადაწყვეტილი აქვს, გაზსადენი საქართველოს გავლით გაიყვანოს. არსებობს ორი ვარიანტი: საქართველო-სომხეთი-თურქეთი და საქართველო-თურქეთი. ვნახოთ, საბოლოოდ რა გადაწყდება. გატარებული გაზის რაოდენობაზე იქნება დამოკიდებული, თუ რას მიიღებს ამ პროექტიდან საქართველოს ბიუჯეტი.
რაც შეეხება თურქმენეთს ანუ ტრანსკასპიურ პროექტს, ამერიკის მთავრობამ მილიონ დოლარამდე გამოჰყო ტექნიკურ-ეკონომიკური დასაბუთების შესამუშავებლად, რომლის პრეზენტაცია თურქმენეთში შედგა. 19 აპრილს თურქმენეთის მთავრობამ გამოაცხადა ლიდერი კომპანია, რომელიც პროექტს განახორციელებდა. ეს გახლავთ ამერიკული კომპანია PSG - ორი მსხვილი ამერიკული კომპანიის ბექტელის და ჯენერალ ელექტრიკის მიერ შექმნილი ერთობლივი ორგანიზაცია.
PSG -ის პრეზიდენტის ჩამოსვლამდე საქართველოში იმყოფებოდა ამ ფირმის ექსპერტთა რამდენიმე ჯგუფი. შემდგომ PSG -ის პრეზიდენტი პირადად ჩამოვიდა ბატონ ედუარდთან შესახვედრად. საქართველოს პრეზიდენტმა გამოხატა აბსოლუტური მხარდაჭერა და დიდი ინტერესი ამ პროექტის რეალიზაციისადმი.
მან რეკომენდაცია მისცა, დრო არ დაკარგულიყო მოლაპარაკებათა პროცესებზე. მსურველი და კონკურენტი უკვე საკმაოდ გამოჩნდა, ხოლო ბიზნესის კანონები დაყოვნებას ვერ ითმენს.
პროექტის მეშვეობით ჩვენ შევძლებთ არა მხოლოდ გაზის გატარებას ჩვენს ტერიტორიაზე, არამედ საქართველოს საშუალება ეძლევა ალტერნატიული გზით მიიღოს გაზი შიდა სარგებლობისათვის, რაც, თავის მხრივ, საგრძნობლად შეამცირებს გაზის მოხმარების ფასებს...
როგორც მოგახსენეთ, ამერიკის მთავრობა დიდ მონაწილეობას იღებს პროექტის განხორციელებაში. ამერიკის საგანგებო ელჩი კასპიის ზღვის საკითხებში რიჩარდ მორნინგსტარი, რომელიც ამასთანავე ამერიკის პრეზიდენტის თანაშემწეა, ძალზე დიდ როლს ასრულებს ტრანსკასპიური მილსადენისა და იგივე ბაქო-ჯეიჰანის მილსადენის მშენებლობაში. როდესაც თურქეთში ვიყავით, ერთი შეხვედრის დროს მორნინგსტარმა საქართველოს პრეზიდენტს საგანგებოდ სთხოვა, ეთავა თურქმენეთსა და აზერბაიჯანს შორის სიტუაციის დარეგულირება აღნიშნულ საკითხებში. მერხევის ჯგუფიც ამ მიზნით იყო ჩამოსული. ედუარდ შევარდნაძის უშუალო მონაწილეობითა და შუამდგომლობით საქმე, მართლაც, წინ წავიდა და დღეს აზერბაიჯანი ყოველმხრივ ხელს უწყობს ამ პროექტის განხორციელებას.
დღეისათვის თურქმენეთისა და თურქეთის პრეზიდენტებმა სტამბულში შეხვედრაზე ხელი მოაწერეს გაზის ყიდვა-გაყიდვის წინა ხელშეკრულებას, რამაც დიდი ბიძგი მისცა პროექტის განვითარებას.
საკმაოდ მძლავრი ფინანსური დახმარება მივიღეთ მსოფლიო ბანკისგან. ისინი სოლიდური გრანტით აფინანსებენ ჩვენს იურიდიულ და ტექნიკურ მომსახურებას. ასევე ამერიკის ვაჭრობისა და განვითარების სააგენტო TDA -მ ორასი ათასზე მეტი დოლარი გამოჰყო ტექნიკურ საკითხთა რეკომენდაციების მომზადების ხარჯების დასაფარავად. ამ მხარდაჭერამ შესაძლებლობა მოგვცა, მსოფლიოს უმსხვილესი ფირმებისა და ბანკების წარმომადგენელთა მეშვეობით მოგვემზადებინა და შეგვექმნა იურისტების, ფინანსისტებისა და ინჟინრების საკმაოდ ძლიერი ჯგუფი, რომლის არსებობა დიდად გვეხმარება მოლაპარაკებათა პროცესების სწორად წარმართვაში. დიდად მადლობელი ვართ ამ ორგანიზაციებისა.
ჩვენი ვარაუდით, ერთი წლის შემდეგ ტრანსკასპიური პროექტის დაფინანსება დამთავრდება და მშენებლობა დაიწყება.
გაზსადენის მშენებლობას საქართველოსთვის, უპირველესად, დიდი პოლიტიკური მნიშვნელობა აქვს. როდესაც რუსეთი პროექტში დაახლოებით 500 მილიონ დოლარს ჩადებს და ექნება ინტერესი, რომ ყოველწლიურად 16 მილიარდი კუბმეტრი გაზი გაყიდოს, რაც დაახლოებით წლიურად 160 მილიონ შემოსავალს მოუტანს, ცხადია, ის დაინტერესებული იქნება ამ მილსადენის უსაფრთხო მუშაობითაც.
ტრანსკასპიური პროექტის საქართველოს ნაწილიც დაახლოებით იგივე თანხა ჯდება. ამდენად, ამერიკის წილიც დიდი იქნება. გასაგებია, რომ გაზსადენის მშენებლობა პოლიტიკურად ძალზე მომგებიანი იქნება.
ხელსაყრელი იქნება პროექტი ეკონომიკურადაც. საქართველოზე რომ 25-მა მილიარდმა კუბმეტრმა გაზმა გაიაროს, ეს ნიშნავს, რომ 2 მილიარდ კუბმეტრზე მეტი საქართველოში დარჩება. ეს მთლიანად მოხსნის ჩვენი ქვეყნის გაზით მომარაგების საკითხს და ელექტროენერგიის მიწოდების პრობლემაც ასე მწვავედ აღარ იდგება.
მთავარი მუშაობა კი იქით არის მიმართული, რომ ჩვენ მხოლოდ სატრანზიტო ქვეყანა კი არ ვიყოთ, არამედ ამ პროექტების თანამონაწილეც. ეს კი იმის იმედს გვიტოვებს, რომ, როდესაც მხარეებს ჩადებული თანხის ამონაგები დაუბრუნდებათ, საქართველოს უკვე მოგების რაღაც ნაწილი ექნება. თავიდან რუსეთის მხარე კატეგორიულად წინააღმდეგი იყო, რომ ჩვენთვის მილსადენით სარგებლობის უფლება მოეცა. თურქეთის ბაზარზე ჩვენი შეშვება არ უნდოდა, მაგრამ როდესაც ამერიკის მხარესთან მოლაპარაკება დავიწყეთ და ახალი პროექტის გეგმა დაისახა, ურთიერთობები უფრო რბილი გახდა. ან ერთი მხარე დატოვებს გაზს და ფულს, ან მეორე; და შეიძლება გაზის გაყიდვის ბაზარზეც გამოვჩნდეთ. ვნახოთ...
ამას გარდა, შეიქმნება უამრავი სამუშაო ადგილი. ჩვენ ორივე მხარეს ვუყენებთ იმ მოთხოვნას, რომ საქართველოს ტერიტორიაზე მიმდინარე მშენებლობებში სათანადო კვალიფიკაციის მქონე ქართულმა ფირმებმა მიიღონ მონაწილეობა. ტენდერის გზით მოხდება მათი შერჩევა და ბევრი ადამიანი დასაქმდება. ორივე მხარე თანახმაა ამაზე. მშენებლობა რომ დამთავრდება, ორივე მილსადენს მომსახურება დასჭირდება. ეს კი, მუდმივი სამუშაო ადგილების გარანტიაა. დღეს არსებულ მილსადენებს დაახლოებით 900 ადამიანი ემსახურება. ვერ ვიტყვი, რამდენი იქნება საჭირო შემდგომ, მაგრამ სხვა იქნება მომსახურების ტექნოლოგიები და მაღალი კვალიფიკაციის მუშახელი დაგვჭირდება. ეს გამოიწვევს ამ პერსონალის გადამზადებას და მათი დონის ამაღლებას. მაღალი დონის პერსონალს კი შესაბამისი ანაზღაურება ექნება.
გაზსადენის მშენებლობას სხვა ბევრი საქმეც დაერთვება. კავშირების გაძლიერებას კაბელური კავშირის სისტემებიც მოჰყვება. მშენებლობა, თავისთავად, სხვადასხვა სახის ბიზნესის დაწყებასაც გამოიწვევს, შემდგომი ექსპლუატაცია კი - თავისას. ხალხს შრომის საშუალება მიეცემა და ანაზღაურება იქნება მაღალიც და დროულიც.
ვფიქრობ, მართლაც კარგი საქმე კეთდება. პროდუქცია ლიკვიდურია, გადამხდელიც არსებობს და ამდენად, საინტერესოა როგორც სამუშაოს, ისე შედეგის თვალსაზრისით.
ივნისის ბოლოს გაიმართა კონფერენცია სახელწოდებით "თქმულება სამი ზღვის შესახებ", რომელიც კემბრიჯის ენერგორესურსების ასოციაციამ ჩაატარა სხვა სპონსორებთან ერთად. კონფერენცია ეხებოდა სამი ზღვის გარემო სივრცის ენერგეტიკის მომავალს. ამ კონფერენციაზე აზერბაიჯანის წარმომადგენლებმა საგანგებოდ აღნიშნეს: "მთელი მსოფლიოს გასაგონად ვაცხადებთ, რომ რამდენიმე წელიწადში აზერბაიჯანი გაზის ერთ-ერთი ყველაზე დიდი ექსპორტიორი გახდება". ამის საფუძველს მათ მსოფლიოს უდიდესი ფირმების მიერ ჩატარებული გეოლოგიური გამოკვლევები აძლევს.
ეს მეტად მნიშვნელოვანი განცხადებაა; ახალი ტალღა და ახალი პერსპექტივები ამ სფეროში..."

ბატონი ალეკოს თეთრ და ნათელ კაბინეტში ისევ გაისმის ტელეფონის მუდმივი ზარი - ადგილობრივი, საქალაქთაშორისო, მობილური... ეს ზარები მოძრაობისა და მუშაობის ტონალობაში ჟღერენ და კიდევ მიგვანიშნებენ, რომ მოდის ახალი ქარავანი...