ლევან ბუჩუკური
მაგთიკომის
მარკეტინგის
და აბონენტთა
მომსახურების
დეპარტამენტის
უფროსი
1990 წლის
სექტემბერში
ვლადივოსტოკში
ჩატარებულმა
კონფერენციამ
"აზია-წყნარი
ოკეანის ქვეყნები:
დიალოგი, მშვიდობა,
თანამშრომლობა"
საფუძველი დაუდო
აბრეშუმის ახალი
გზის აღორძინების
საკითხს. ამ
კონფერენციაზე
საქართველოს
პრეზიდენტმა,
ბატონმა ედუარდ
შევარდნაძემ
წამოაყენა ევროპისა
და აზიის კონტინენტების
დაახლოების
ათწლიანი პროგრამის
შექმნის იდეა...
მის ჩარჩოებში
დაისვა ისტორიული
აბრეშუმის გზის
აღორძინების
საკითხი, რომელიც
"ახალი აზროვნების"
კონტექსტში
განიხილებოდა.
ვლადივოსტოკში
დასმული საკითხის
განხილვა 1993 წლის
მაისში, ბრიუსელის
შეხვედრაზე
გაგრძელდა, სადაც
ევროგაერთიანების
წევრი ქვეყნების,
ცენტრალური
აზიისა და სამხრეთ
კავკასიის სახელმწიფოთა
კონფერენცია
გაიმართა. სწორედ
ამ კონფერენციაზე
ჩაეყარა საფუძველი
ტრასეკას (TRACECA Transport
Corridor Europe Caucasus Asia - ევროპა-კავკასია-აზია
სატრანსპორტო
დერეფანი) პროგრამას,
რომელსაც ორგანიზაცია
ტასისი (TACIS Technical Assistence
to the Commonwealth of Independent States - ტექნიკური
დახმარება
დამოუკიდებელ
სახელმწიფოთა
თანამეგობრობისათვის)
ახორციელებს.
გადაწყდა, პროგრამა
ევროკავშირს
დაეფინანსებინა,
მთავარ ინვესტორებად
კი რეკონსტრუქციისა
და განვითარების
ევროპული ბანკი
და მსოფლიო ბანკი
გამოდიოდნენ.
ვლადივოსტოკის
შეხვედრის შემდეგ
ხანგრძლივი
მოსამზადებელი
სამუშაოები
ჩატარდა, რათა
აბრეშუმის დიდი
გზა, რომელიც
ისტორიულად
ქვეყნების დაკავშირების
საშუალება იყო,
დღესაც ეკონომიკურად
მომგებიანი
მარშრუტი გამხდარიყო,
მით უმეტეს, "როდესაც
ელექტრონიკა,
ტრანსპორტი,
პლანეტარული
და კოსმოსური
კავშირგაბმულობა,
თანამედროვე
ცივილიზაციის
სხვა მიღწევები
საიმედოდ კრავენ
ერთიან სივრცედ
ერთმანეთს თითქმის
მოწყვეტილ სამყაროებს".
1998 წლის 7-8 სექტემბერს
ბაქოში საქართველოსა
და აზერბაიჯანის
პრეზიდენტების
მოწვევითა და
ევროკავშირის
პროგრამის TACIS-TRACECA-ს
მხარდაჭერით
ჩატარდა სამიტი,
რომელსაც დიდი
მნიშვნელობა
ჰქონდა ტრასეკას
განვითარებაში.
კონფერენციას
სახელწოდებით
"ისტორიული აბრეშუმის
გზის აღდგენა"
32 სხვადასხვა
ქვეყნის დელეგაცია
და 13 საერთაშორისო
ორგანიზაცია
ესწრებოდა.
"როდესაც შენი
ქვეყნისა და
ხალხის გადარჩენა
გსურს, და იცი,
რომ ეს იმ ხალხზეა
დამოკიდებული,
რომლებიც შენს
მაგიდასთან
სხედან, მაშინ
ხელოვანი უნდა
იყო, რომ ისინი
აიძულო, დაგიჯერონ
და გენდონ გარკვეული
დროის განმავლობაში.
მთავარია, მათთან
გულახდილი და
სამართლიანი
იყო. ეს ხალხი,
მიუხედავად
იმისა, იზიარებს
თუ არა შენს შეხედულებებს,
უნდა დაარწმუნო
შენს პატიოსნებასა
და გულახდილობაში
და აიძულო, გამოგყვნენ".
ედუარდ შევარდნაძე "საქართველოს
რესპუბლიკა",
N152, 1997
|
მეორე
პროექტი, რომელიც
ასევე საინფორმაციო
სისტემებს ეხება
და რომელიც TRACECA/BSEC
(Black Sea Economic Cooperation) ფარგლებში
განიხილეს თბილისში,
1997 წლის 8-9 აპრილს,
პან-ევროპულ სატრანსპორტო
დერეფანს ეხება,
რომელიც უკრაინის
პორტ ილიჩევსკსა
და საქართველოს
მხარეს - ფოთის
პორტს დააკავშირებს.
ამ პორტებს შორის
თანამედროვე
სტანდარტების
დონეზე, ინფორმაციის
გაცვლის მიზნით,
აუცილებელი
გახდა კომპიუტერული
და საკომუნიკაციო
სისტემებისა
და შესაბამისი
აპარატურის
დამონტაჟება.
განისაზღვრა
პროექტის ბიუჯეტი,
რომელმაც დაახლოებით
1 500 000 ევრო შეადგინა.
1998 წელს
სოფიის შეხვედრაზე
გადაწყდა Black Sea
Submarine Fiber Optical Cable System (BSFOCS) პროექტის
განსახორციელებლად
ქმედითი ნაბიჯების
გადადგმა. გადაწყდა
ოდესის, ვარნისა
და ნოვოროსიისკის
პორტების წყვილი
ოპტიკური კაბელით
დაკავშირება
SDH ტექნოლოგიით
გადაცემის საფუძველზე.
პროექტის
დამთავრება
განსაზღვრულია
2000 წლის მეორე ნახევარში.
1300 კილომეტრი სიგრძის
ზღვისქვეშა
კაბელის გავლით
შესაძლებელი
გახდება მონაცემთა
გადაცემა 2,5 Mbps
სიჩქარით (შემდგომში
ეს სიჩქარე გაიზრდება
10 Mbps-მდე), 30 000 ციფრული
სატელეფონო არხის
ერთდროული მომსახურება,
64 Mbps სიჩქარით
მონაცემთა გადაცემა.
შემდგომ ეტაპზე
მოსალოდნელია
BSFOCS-ის პროექტის
განხორციელებაში
ჩაებან ისეთი
ცნობილი კონსორციუმები,
როგორიცაა Alcatel
და AT&T. პროექტის
თავდაპირველი
ღირებულება
55 მილიონ ამერიკულ
დოლარადაა შეფასებული.
1999 წლიდან პროექტში
მონაწილეობას
იღებს Tyco Submarine System Ltd, რომლის
თანამედროვე
WDM ტექნოლოგია
BSFOCS-ის განხორციელებისას
იქნება გამოყენებული.
პროექტი
მეტად საინტერესოა
საქართველოსათვის,
რამდენადაც
უკვე ამ ეტაპზე
დაგეგმილია
პროექტის საქართველოსაკენ
გაფართოება,
რაც თანამედროვე
ერთიანი საინფორმაციო
სივრცის ჩამოყალიბებას
შეუწყობს ხელს,
ხოლო პროექტის
მონაწილე ქვეყნებს
საშუალებას
მისცემს ცენტრალური
და აღმოსავლეთი
აზიისკენ ინფორმაციის
გადაცემა საქართველოს
გავლით განახორციელონ.
"ყოველდღიურად
იზრდება ტელეკომუნიკაციის
როლი მსოფლიოში
და განსაკუთრებით
ძლიერი ბერკეტი
ხდება რეგიონული
ეკონომიკის
განმტკიცებაში.
ჩვენ მოხარულნი
ვართ, უზრუნველვყოთ
BSFOCS პროექტი ბოჭკოვანი
კაბელით, რის
შედეგადაც ეს
მაგისტრალი
გლობალური საკომუნიკაციო
ქსელის ნაწილი
გახდება", - განაცხადა
Tyco Submarine System Ltd-ს ევროპის
რეგიონის დირექტორმა.
BSEC ქვეყნებში
მკვეთრად იზრდება
რეგიონული სატელეკომუნიკაციო
სისტემების
განვითარებით
დაინტერესება.
მაგალითად,
თურქეთის საგარეო
საქმეთა სამინისტროს
მიერ გავრცელებულ
ბიულეტენში,
რომელიც ქვეყნის
ბისეკის სახელმწიფოებთან
თანამშრომლობას
ეხება, საგანგებოდ
არის აღნიშნული
შავი ზღვის რეგიონის
ქვეყნების ერთიანი
სატელეფონო, საკომუნიკაციო,
მონაცემთა გადაცემის
სისტემის ჩამოყალიბებისა
და განვითარების
აუცილებლობა.
უცხოეთის
მრავალი ქვეყანაა
დაინტერესებული,
მონაწილეობა
მიიღოს ტრასეკას
პროექტებში.
ბრიუსელის შეხვედრის
შემდეგ პროექტში
აზიური ბანკების
მეშვეობით აქტიურად
ჩაერთო იაპონიის
მთავრობა, რომელმაც
აბრეშუმის გზის
აღორძინების
სპეციალური
პროგრამა შეიმუშავა.
პროექტში
მონაწილეობს
მრავალი კომერციული
ბანკი. ერთ-ერთი
მათგანი Societe Generale,
რომელიც მსოფლიოს
უდიდესი ბანკების
ათეულში შედის,
დაინტერესებულია
ტრასეკას რამდენიმე
პროგრამის დაფინანსებით,
რომლებიც ძირითადად
ენერგეტიკის,
მასობრივი ინფორმაციის
საშუალებებისა
და ტელეკომუნიკაციის
განვითარებას
ეხება.
მიუხედავად
იმისა, რომ აბრეშუმის
დიდი გზის მთავარი
მიზანი ტრანს-აზია-ევროპული
სატრანსპორტო
დერეფნის ამოქმედებაა,
ამ პროექტის
განხორციელების
საქმეში ერთ-ერთი
აუცილებელი
ფაქტორი იმ ქვეყნების
კავშირგაბმულობის
ინფრასტრუქტურის
განვითარება
იქნება, რომელზეც
ახალი სატრანსპორტო
დერეფანი გაივლის.