Page 45 - 97-1-2022
P. 45

1970 წელს ედგ­ არ კოდ­ ­მა, კვ­ლავ კო­მპ­ ა­ნია                 SAP, for example, assisted large corporate clients
IBM-იდან, გა­მო­ა­ქ­ვე­ყნ­ ა სტატ­ ია „მო­ნა­ცემ­ თ­ ა          in collecting data in databases and using them for
რელ­ აც­ იუ­ რ­ ი მოდ­ ელ­ ი დი­დი მო­ცუ­ლობ­ ის სა­ე­          developing reports. At the time, these were called
რ­თო გა­მო­ყენ­ ებ­ ის ინფ­ ორ­ ­მა­ცი­ულ­ ი სა­ცავ­ ე­ბი­      decision support systems (DSS).
სათ­ ­ვის“. ნაშ­ ­რო­მმა მონ­ ა­ცე­მებ­ ის შე­ნა­ხვ­ ის და
მა­რ­თ­ვის უფრ­ ო ფარ­ თ­ ო შე­საძ­ ­ლებ­ ­ლობ­ ე­ბის           DSS allowed for producing KPI reports on a regular
მქო­ნე რელ­ ა­ციუ­ რ მონ­ ა­ცემ­ თ­ ა ბაზ­ ებ­ ის ახალ          basis. It was also possible to create new customized
თა­ო­ბას დაუ­ ­დო სა­ფუძ­ ვ­ ელ­ ი.                             reports to identify new demands on the fly.

ბი­ზნ­ ეს ანალ­ იტ­ ი­კის სის­ ­ტემ­ ე­ბის პი­რვ­ ე­ლი          A good example of profitable use of data at that
მწა­რმ­ ო­ე­ბ­ლებ­ ი იმ დროი­ ­სთ­ ­ვის ბაზ­ არ­ ­ზე არ­        time is the Nielsen rating, a marketing tool from
სე­ბულ მოთ­ ­ხო­ვნ­ ას აკმ­ ა­ყოფ­ ი­ლებ­ დ­ ­ნენ. მათ          Nielsen, a company hailed as the most reliable in the
შორ­ ის იყვ­ ნ­ ენ SAP, Siebel, JD Edwards (ბო­ლო               television industry. This tool was used to gauge how
ორი ამჟ­ ა­მად Oracle Corporation-ის ნა­წი­ლია)                 many people were watching a particular TV show at
და სხ­ვებ­ ი. მაგ­ ა­ლი­თად, SAP მს­ხვ­ ილ კო­რპ­ ო­            any time. In September 1973, the company connected
რა­ციუ­ ლ კლიე­ ­ნ­ტებს ინფ­ ორ­ ­მაც­ ი­ის მონ­ აც­ ე­მ­       1,200 households directly to its BI computer in
თა ბაზ­ ებ­ შ­ ი თავ­ ­მოყ­ ­რა­სა და მათ სა­ფუძ­ ვ­ ე­ლ­ზე     Florida. As a result, it became possible to produce
ან­გა­რი­შე­ბის მომ­ ­ზად­ ე­ბაშ­ ი ეხ­მარ­ ებ­ ო­და. მა­       television show ratings in just 36 hours, far less than
შინ ამას გა­და­წ­ყ­ვეტ­ ილ­ ებ­ ის მი­ღებ­ ის მხა­რ­            the one to two weeks it took the company’s older
და­ჭერ­ ის სის­ ტ­ ემ­ ებს (Decision Support Systems            system.
– DSS) უწო­დე­ბ­დნ­ ენ.
                                                                Toward the end of the 1970s, Larry Ellison, together
DSS სის­ ­ტე­მე­ბი სა­კვ­ ა­ნ­ძო KPI-ებ­ ის შე­სახ­ ებ          with two friends, rolled out the first commercial
რე­პორ­ ­ტებ­ ის რეგ­ უ­ლა­რულ­ ად შექ­ ­მნ­ ის საშ­ უა­        relational Oracle database, a technology defining
ლებ­ ას იძლ­ ეო­ ­და. ასე­ვე, შეს­ ა­ძლ­ ე­ბე­ლი იყო            the successful development of BI in the decades to
ახალ­ ი მორ­ გ­ ე­ბა­დი ანგ­ ა­რი­შე­ბის შექ­ მ­ ­ნა ახა­       come.
ლი მოთ­ ხ­ ოვ­ ნ­ ე­ბის გა­მოს­ ა­კვ­ ­ლევ­ ად (On Fly).

მა­ში­ნ­დელ­ ი მონ­ ა­ცემ­ ე­ბის ანა­ლიზ­ ის მომ­ ­
გე­ბია­ ­ნად გამ­ ო­ყენ­ ებ­ ის მაგ­ ალ­ ით­ ია ტელ­ ე­
ი­ნდ­ უ­ს­ტ­რია­ შ­ ი ყველ­ ზ­ ე სან­ ­დოდ მი­ჩ­ნეუ­ ­ლი
კომ­ ­პა­ნიი­ ს – ნილ­ ­სენ­ ის – მა­რკ­ ეტ­ ინ­ ­გუ­ლი ინ­
სტ­ ­რუმ­ ე­ნტ­ ი „ნილ­ ს­ ენ­ ის რეი­ ტ­ ი­ნგ­ ი“, რო­მელ­ იც
კონ­ კ­ რ­ ეტ­ უ­ლი ტე­ლეშ­ ო­უს რეი­ ­ტინ­ გს გან­ ­საზ­ ­
ღ­ვ­რა­ვ­და. ამ კო­მპ­ ან­ ი­ამ 1973 წლის სე­ქტ­ ემ­ ­
ბე­რშ­ ი 1200 შინ­ ა­მეუ­ რ­ ­ნეო­ ­ბა (ოჯახ­ ი, სა­ხ­ლი)
პირ­ დ­ ა­პირ დაა­ კ­ ავ­ ­ში­რა თავ­ ის BI კომ­ ­პი­უტ­ ერს
ფლო­რიდ­ აშ­ ი. შედ­ ეგ­ ად, შეს­ აძ­ ლ­ ე­ბე­ლი გახ­ ­და
სა­ტე­ლე­ვიზ­ იო გად­ ა­ცემ­ ებ­ ის რე­ი­ტი­ნგ­ ის სწრ­ ა­
ფი დამ­ უშ­ ა­ვებ­ ა და 36 საა­ ­თ­ში გა­მო­ქ­ვე­ყნ­ ე­ბა,
რაც კომ­ პ­ ან­ იი­ ს ძველ­ ი სის­ ­ტემ­ ით გან­ ­სა­ზ­ღ­ვ­
რულ 1-2 კვირ­ ი­ან ვად­ აზ­ ე გაც­ ი­ლე­ბით ნაკ­ ­ლე­
ბი იყო.

1970-ია­ ­ნი წლებ­ ის ბოლ­ ოს ლარ­ ი ელი­სო­ნმ­ ა
და მის­ მ­ ა ორმ­ ა მეგ­ ობ­ ა­რმ­ ა კომ­ ერ­ ც­ ი­ულ მო­
ნა­ცემ­ ­თა რელ­ აც­ იუ­ ­რი ბაზ­ ა Oracle გა­მო­უ­შვ­ ეს,

                                                                MyMagti                                                  43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50