Page 48 - 98-2-2023
P. 48

ქრისტე-პანტოკრატორის ხატი. ოქროს ტიხრული მინანქარი, ფილიგრანი.                           In 1912, Ivane Javakhishvili wrote a
ვერცხლი მოოქრული. ქვა: ლალი, ზურმუხტი, საფირონი, მარგალიტი.                              letter to Giorgi Zhdanov, Chair of
ხე: კაკალი. 35x35სმ.                                                                     the Council of Chaitura Manganese
                                                                                         Producers, and asked him to do
Icon of Christ the Pantocrator. Gold cloisonné enamel, filigree, gold-plated silver.     everything to assist one talented
Stones: ruby, emerald, sapphire, pearl. Wood: walnut. 35x35cm.                           young man who, on Javakhishvili’s
                                                                                         instructions, was studying the
ერო­ვ­ნულ­ ი ორნ­ ა­მე­ნ­ტით შემ­ ­კობ­ ას უკავ­ შ­ ირ­ ­დებ­ ოდ­ ა, რო­მ­ლის შე­        history of Georgian arts and probing
სა­ხებ­ აც მწირ­ ი ინ­ფო­რმ­ ა­ცია ჰქონ­ ­და. სწორ­ ედ აქ და­ე­ხ­მა­რა ბა­ბუ­ის          into the development of national
უნიკ­ ალ­ ურ­ ი კვ­ლე­ვა, რომ­ ე­ლ­მაც პი­რდ­ ა­პირ უჩვ­ ე­ნა გზა, რო­გორ შეე­ ­         ornaments using the example of
ქმ­ ­ნა ოქრ­ ომ­ ­ჭე­დლ­ ო­ბაშ­ ი ორ­ნა­მენ­ ­ტი, გად­ მ­ ო­ე­ტა­ნა ქა­რ­თუ­ლი მინ­ ი­   Georgian icons. As expected, in 1912,
ატ­ ურ­ ე­ბის, კედ­ ლ­ ის მხატ­ ­ვ­რობ­ ი­სა თუ ტაძ­ ­რე­ბის ჩუ­ქურთ­ მ­ ე­ბი­დან.       David Kakabadze presented the
ბაბ­ უი­ ს ჩან­ ა­წერ­ ებ­ ი დღე­მდ­ ე მი­სი მთა­ვა­რი სა­მაგ­ იდ­ ო წი­გნ­ ია.          scientific community of Georgian
                                                                                         students in St. Petersburg with his
„ქარ­ თ­ უ­ლი ორნ­ ამ­ ე­ნტ­ ის გე­ნეზ­ ი­სი“                                            work, The Development of Carved
                                                                                         Representations in the Art of
„ორ­ ­ნა­მე­ნ­ტი არ არის მა­რტ­ ო მო­კაზ­ ­მუ­ლო­ბა სილ­ ა­მა­ზის­ ათ­ ­ვის. არა­მედ     Georgian Goldsmithing Based on
ის არის ადამ­ ია­ ­ნის აზ­რის გამ­ ო­მ­ხატ­ ­ველ­ ი, ქვე­ყნ­ ის შე­მეც­ ­ნე­ბის გა­      Georgian icons. In 1915, he published
მომ­ ­ხატ­ ­ველ­ ი,“ – წერ­ ­და დავ­ ით კაკ­ ა­ბა­ძე ერთ­ ­გან. ეს ჩან­ აწ­ ე­რებ­ ი     an article titled Types of Georgian
პა­რი­ზიდ­ ან ჩამ­ ოს­ ვ­ ლ­ ის შემ­ ­დეგ შეა­ გ­ ­რო­ვა, თუ­მ­ცა თავ­ ად თე­მა მა­      Repoussé-and-Chasing Icon
ნამ­ ­დეც აინ­ ტ­ ერ­ ე­სებ­ ­და. ივა­ნე ჯავ­ ახ­ ი­შვ­ ი­ლის ხე­ლ­მძ­ ­ღ­ვა­ნე­ლო­ბით,  Revetments, followed by another
ქართ­ ულ ორნ­ ამ­ ე­ნ­ტ­თან დაკ­ ა­ვშ­ ი­რებ­ ულ საკ­ ით­ ხ­ ე­ბზ­ ე ჯერ კი­დევ          piece, Beka Opizari, in 1919. But The
სტუდ­ ე­ნტ­ ო­ბის­ ას მუ­შაო­ ­ბ­და. იმ პერ­ ი­ოდ­ ი­დან დად­ იო­ ­და საქ­ ა­რთ­ ვ­ ე­   Genesis of Georgian Ornaments
ლოს ეკ­ლე­სია-მო­ნა­სტ­ რ­ ებ­ ­ში და ნაგ­ ებ­ ო­ბე­ბს­ ა თუ ხატ­ ებ­ ის შეს­ ა­მო­      marks incomparably superior
სე­ლ­ზე არს­ ე­ბულ ნაი­ ­რგ­ ვ­ არ მორ­ ­თუ­ლობ­ ას აკ­ვი­რ­დე­ბო­და. იკვ­ ­ლე­ვ­        depths and heights as a unique
                                                                                         monograph scrupulously analyzing
                                                                                         the origins and development of
                                                                                         Georgian ornaments in reference
                                                                                         to the analogous cultures of other
                                                                                         countries, also describing their
                                                                                         special, idiosyncratic elements
                                                                                         underpinning Georgian identity.

                                                                                         Importantly, David Kakabadze &
                                                                                         Pokany, a publication featuring
                                                                                         unique works produced by his
                                                                                         enameling and goldsmithing
                                                                                         workshop, contains excerpts from
                                                                                         the above-mentioned book. The
                                                                                         author’s handwritten texts are
                                                                                         complemented with sketches of
                                                                                         ornaments collected in various
                                                                                         churches and monasteries, and,
                                                                                         most importantly, photos of icons
                                                                                         and different liturgical objects
                                                                                         created based on these sketches in
                                                                                         David Kakabadze’s studio.

46 magticom.ge
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53