Page 48 - 98-2-2023
P. 48
ქრისტე-პანტოკრატორის ხატი. ოქროს ტიხრული მინანქარი, ფილიგრანი. In 1912, Ivane Javakhishvili wrote a
ვერცხლი მოოქრული. ქვა: ლალი, ზურმუხტი, საფირონი, მარგალიტი. letter to Giorgi Zhdanov, Chair of
ხე: კაკალი. 35x35სმ. the Council of Chaitura Manganese
Producers, and asked him to do
Icon of Christ the Pantocrator. Gold cloisonné enamel, filigree, gold-plated silver. everything to assist one talented
Stones: ruby, emerald, sapphire, pearl. Wood: walnut. 35x35cm. young man who, on Javakhishvili’s
instructions, was studying the
ეროვნულ ი ორნ ამენტით შემ კობ ას უკავ შ ირ დებ ოდ ა, რომლის შე history of Georgian arts and probing
სახებ აც მწირ ი ინფორმ აცია ჰქონ და. სწორ ედ აქ დაეხმარა ბაბუის into the development of national
უნიკ ალ ურ ი კვლევა, რომ ელმაც პირდ აპირ უჩვ ენა გზა, როგორ შეე ornaments using the example of
ქმ ნა ოქრ ომ ჭედლ ობაშ ი ორნამენ ტი, გად მ ოეტანა ქართული მინ ი Georgian icons. As expected, in 1912,
ატ ურ ების, კედ ლ ის მხატ ვრობ ისა თუ ტაძ რების ჩუქურთ მ ებიდან. David Kakabadze presented the
ბაბ უი ს ჩან აწერ ებ ი დღემდ ე მისი მთავარი სამაგ იდ ო წიგნ ია. scientific community of Georgian
students in St. Petersburg with his
„ქარ თ ული ორნ ამ ენტ ის გენეზ ისი“ work, The Development of Carved
Representations in the Art of
„ორ ნამენტი არ არის მარტ ო მოკაზ მულობა სილ ამაზის ათ ვის. არამედ Georgian Goldsmithing Based on
ის არის ადამ ია ნის აზრის გამ ომხატ ველ ი, ქვეყნ ის შემეც ნების გა Georgian icons. In 1915, he published
მომ ხატ ველ ი,“ – წერ და დავ ით კაკ აბაძე ერთ გან. ეს ჩან აწ ერებ ი an article titled Types of Georgian
პარიზიდ ან ჩამ ოს ვ ლ ის შემ დეგ შეა გ როვა, თუმცა თავ ად თემა მა Repoussé-and-Chasing Icon
ნამ დეც აინ ტ ერ ესებ და. ივანე ჯავ ახ იშვ ილის ხელმძ ღვანელობით, Revetments, followed by another
ქართ ულ ორნ ამ ენტთან დაკ ავშ ირებ ულ საკ ით ხ ებზ ე ჯერ კიდევ piece, Beka Opizari, in 1919. But The
სტუდ ენტ ობის ას მუშაო ბდა. იმ პერ იოდ იდან დად იო და საქ ართ ვ ე Genesis of Georgian Ornaments
ლოს ეკლესია-მონასტ რ ებ ში და ნაგ ებ ობებს ა თუ ხატ ებ ის შეს ამო marks incomparably superior
სელზე არს ებულ ნაი რგ ვ არ მორ თულობ ას აკვირდებოდა. იკვ ლევ depths and heights as a unique
monograph scrupulously analyzing
the origins and development of
Georgian ornaments in reference
to the analogous cultures of other
countries, also describing their
special, idiosyncratic elements
underpinning Georgian identity.
Importantly, David Kakabadze &
Pokany, a publication featuring
unique works produced by his
enameling and goldsmithing
workshop, contains excerpts from
the above-mentioned book. The
author’s handwritten texts are
complemented with sketches of
ornaments collected in various
churches and monasteries, and,
most importantly, photos of icons
and different liturgical objects
created based on these sketches in
David Kakabadze’s studio.
46 magticom.ge