Page 67 - 99-3-2023
P. 67

აჩქ­ ა­რებ­ ულ­ ი კაც­ ი, ის კაც­ ი, რო­მელ­ ს­ აც უნდ­ ა შა­ვი ფი­ქრ­ ე­ბი თა­ვიდ­ ან მალ­ ე მოი­ შ­ ო­როს, ად­ვილ­ ად გვი­
პა­სუხ­ ებს ჩვენ და გვე­ტ­ყვ­ ის: ბრმ­ ა­ნი ყოფ­ ი­ლხ­ არ­ ­თო. ეს ჩვენ­ ი დე­დაქ­ ალ­ აქ­ ი და ეს შა­ვის ზღვ­ იდ­ ამ
კას­ ­პიი­ ს ზღვ­ ა­მ­დე გუნდ-გუ­ნდ­ ად მორ­ იგ­ ე­ბუ­ლი მის­ ი შვი­ლი – სო­ფ­ლებ­ ი, ქა­რთ­ ვ­ ე­ლებ­ ი არ არია­ ნ­ ო, მაშ
ვინ არი­ან­ ო. ქალ­ ა­ქი იქნ­ ებ­ ა დე­და იყოს, სოფ­ ­ლებ­ იც იქ­ნე­ბა მი­სი შვი­ლე­ბი იყ­ვნ­ ენ, მა­გრ­ ამ საქ­ მ­ ე იმა­
შია, რომ დედ­ ის ძუძ­ უ გაშ­ რ­ ა და დე­დის ძუძ­ უს შვი­ლი აღარ­ ა სწოვს.

IV

ქა­რთ­ ­ველ­ ებ­ ი არ არია­ ნ, მაშ რა არია­ ნ­ ო? არია­ ნ თავ­ ად­ ­ნი, აზ­ნა­ურ­ ნ­ ი, მღვ­ ­დე­ლნ­ ი, ვა­ჭარ­ ­ნი, გლეხ­ ­ნი, ჩი­
ნია­ ნ­ ნი და უჩი­ნო­ნი – ყველ­ ა­ნი არია­ ნ, და ქარ­ თ­ ­ვე­ლი კი არ­სად არის. თა­ვადს აზნ­ ა­უ­რი სძულს, აზ­ნაუ­ ­
რ­სა – თავ­ ად­ ი, გლე­ხ­სა – ორი­ვე, ნუთ­ უ ესე­ნი ქა­რთ­ ­ველ­ ­ნი არია­ ნ, ერთ­ ის დე­დის სა­ქა­რთ­ ვ­ ელ­ ოს ოჯა­ხის
შვილ­ ნ­ ი? თავ­ ად­ ის აზრ­ ი – სათ­ ა­ვად­ ოა, აზნ­ აუ­ ­რის – საა­ ზ­ ნ­ ა­უ­რო, გლე­ხის – სა­გლ­ ე­ხო, ვაჭ­ რ­ ის­ ა – სავ­ აჭ­ ­რო,
ნუთ­ უ ესენ­ ი ქარ­ ­თ­ველ­ ნ­ ი არია­ ნ, ერთს თე­სლ­ ზ­ ედ აღმ­ ოს­ უ­ლნ­ ი? თა­ვად­ ის აზ­რი აზ­ნაუ­ რს არ უხ­დებ­ ა, აზ­
ნაუ­ ­რი­სა – თავ­ ა­დ­სა, ორივ­ ე­სი – გლე­ხს­ ა, ნუ­თუ ესენ­ ი ქა­რთ­ ვ­ ე­ლნ­ ი არია­ ნ, ერთ­ ი­სა და იგი­ვე ხორ­ ­ცი­სა
და სულ­ ი­სა ნაყ­ ოფ­ ნ­ ი და ერთ­ ის დე­დის, საქ­ ა­რთ­ ­ველ­ ოს ძუ­ძუ­თი გა­ზრ­ დ­ ი­ლნ­ ი? ეს ასო­მთ­ ა­ვ­რულ­ ი რომ
ასო­მხ­ ე­დრ­ ულს გზას უღობ­ ავს, ეს თავ­ ა­დი რომ აზ­ნა­ურს ზუ­რგს უქც­ ევს, აზნ­ ა­ურ­ ი – თა­ვად­ ს­ ა, ორი­ვე­ნი
– გლე­ხს­ ა; ეს ვაჭ­ არ­ ი რომ სამ­ ივ­ ეს ერ­თ­ნა­ი­რის სი­ხარ­ ­ბი­თა სწოვს, ნუ­თუ ესენ­ ი თვი­თე­ულ­ ად ცალ­ ­კე და
ყოვ­ ელ­ ­ნი­ვე ერთ­ ად ქა­რ­თვ­ ე­ლი ჰგონ­ ია ვი­ს­მე! ქარ­ თ­ ვ­ ელ­ ი საყ­ ო­ველ­ თ­ აო სა­ხე­ლია და ამა­თ­ში რა არის
საყ­ ოვ­ ელ­ ­თაო. ეგ თი­თო-თი­თოდ, ერ­თის გა­წ­ყ­ვეტ­ ი­ლის ჯა­ჭვ­ ის რგო­ლებ­ ი­ვით რომ ცალ-ცა­ლკ­ ე და თავ-
თა­ვად დავ­ გ­ ო­რავთ, ზო­გი აქეთ, ზოგ­ ი იქით, ნუ­თუ ეგ თვი­თე­უ­ლი ქა­რთ­ ­ველ­ ი ჰგონ­ ია ვი­სმ­ ე!

თ­ქვ­ ენ მე მი­ჩ­ვე­ნეთ ის ადგ­ ილ­ ი, საც­ ა მაგ თვით­ ე­უ­ლის გზე­ბი ერ­თად იყ­რებ­ ა საყ­ ო­ველ­ თ­ აო საქ­ არ­ ­თ­ვე­
ლოს სიკ­ ეთ­ ი­სა­თ­ვის, მაშ­ ინ მეც ვი­ტ­ყ­ვი: ქარ­ თ­ ­ველ­ ი აგერ იქ არის-მეთ­ ­ქი. ის სა­ერ­ თ­ ო ნიშ­ ან­ ი მიჩ­ ვ­ ე­ნეთ,
სა­ი­თ­კე­ნაც თვი­თე­ულ­ ის ჩვენ­ ­გა­ნის ჭკვ­ ა, გონ­ ე­ბა, ფი­ქ­რი, გრძ­ ნ­ ობ­ ა, სუ­რვ­ ი­ლი ერთ­ ად, ხალ­ ის­ ი­ან­ ად და
შეუ­ ­პოვ­ რ­ ად მი­იწ­ ე­ვდ­ ეს საყ­ ოვ­ ელ­ ­თაო საქ­ არ­ თ­ ­ველ­ ოს კეთ­ ი­ლდ­ ღ­ ეო­ ბ­ ი­სა­თ­ვის, მა­შინ მეც ვიტ­ ყ­ ვ­ ი: ქარ­ ­
თვ­ ე­ლი აგერ იქ არის-მე­თ­ქი. საე­ ­რ­თო ლხი­ნი მი­ჩ­ვენ­ ეთ, სა­ერ­ თ­ ო ჭი­რი მაი­ ­ნც­ ა, მა­გ­რამ სად არის: ჩე­მი
ლხი­ნი შენ­ ი ლხინ­ ი არ არის, შენ­ ი ჭირ­ ი ჩემ­ ი ჭირ­ ი არ არის. ქა­რთ­ ­ველ­ ი საყ­ ო­ველ­ თ­ აო სა­ხე­ლია და კი­
დევ ამას გკით­ ­ხავ: საყ­ ოვ­ ელ­ თ­ აო რა გვა­ქვს? ჩვენ­ ­ში არის: „მე თუ შენ, შენ თუ მე“, და ორი­ვე­ნი ერთ­ ად
კი არაო.

აბა და­ი­ძახ­ ე: ქარ­ ­თვ­ ე­ლო-თ­ქო, თუ შა­ვის ზღვ­ ი­დამ მოყ­ ო­ლებ­ უ­ლი კა­სპ­ იი­ ს ზღ­ვა­მდ­ ე მარ­ ტ­ ო ღიპ-გად­
მოგ­ დ­ ებ­ ულ­ ის ქარ­ თ­ ­ველ­ ის მეტ­ ­მა (ე.ი. გო­რის მაზ­ რ­ ა­ში მცხ­ ოვ­ ­რებ­ ე­ლ­მა) შემ­ ოგ­ ხ­ ე­დოს ვინ­ ­მემ, და თუ
გაჭ­ ი­რ­და, იქნ­ ებ­ ა კა­ხელ­ ­მაც თავ­ ის­ ი სხვ­ ილ­ ი კი­სე­რი შე­ნკ­ ენ მოი­ ­ღრ­ ი­ჯოს, სხ­ვან­ ი კი ყუ­რს­ აც არ გა­თხ­ ო­
ვე­ბენ, თით­ ქ­ ო ამათ არ ეძა­ხიო, თით­ ­ქო ისი­ნი კი ქა­რ­თ­ვე­ლებ­ ი არ არი­ან­ ო.

ის შემ­ კ­ ­რე­ბლ­ ო­ბით­ ი, დიდ­ ე­ბულ­ ი ერთ­ ი­ა­ნი აზრ­ ი, რომ­ ელ­ ს­ აც ყო­ველ­ ი ჩვენ­ გ­ ან­ ი ქა­რ­თ­ვე­ლობ­ ა­ში უნ­და
ხე­და­ვ­დეს, ის სახ­ ელ­ ი, რომ­ ე­ლიც ყველ­ ას გვერ­ ქ­ ­ვა, დაი­ ­რღ­ ­ვა, ჩვე­ნის გო­ნებ­ ი­დამ ამოშ­ რ­ ა, და ქა­რ­თვ­ ე­
ლი ეხლ­ ა ერთ­ ის კუ­ნჭ­ ულ­ ის მცხ­ ოვ­ რ­ ებ­ ­თა სა­კუ­თარ­ ი კე­რძ­ ო­ობ­ ი­თი სა­ხე­ლი-ღა გა­ხ­და და არა საე­ რ­ თ­ ო,
საყ­ ო­ველ­ ­თაო მთე­ლის იმ ხალ­ ხ­ ის­ ა, რო­მელ­ იც ერთ­ ად ტან­ ჯ­ ულ­ ა, რომ­ ელ­ ს­ აც ქა­რთ­ ­ვე­ლთ­ ა შე­სი­სხ­ ­ლუ­
ლის ის­ტორ­ ი­ის მძიმ­ ე უღელ­ ი ჭი­რ­ში, თუ ლხინ­ ­ში, ერ­თად ძმურ­ ად უწევ­ ­ნია, რომ­ ელ­ ს­ აც ერთ­ ი­სა და იგი­
ვე ენით ჭი­რშ­ ი უგლ­ ოვ­ ნ­ ია, ლხინ­ შ­ ი უმხ­ ი­არ­ ულ­ ნ­ ია, და, რომ­ ე­ლიც დღეს­ აც ერ­თის­ ა და იგი­ვე ენით – თუ
არაფ­ ერს აკე­თებს – თა­ვის მოძ­ მ­ ეს მაი­ ნც აბე­ზღ­ ებს ღმერ­ თ­ თან­ აც­ ა და კა­ცთ­ ა­ნაც­ ა...

ვაი იმ ხალ­ ხს, რომ­ ელ­ ს­ აც საე­ ­რ­თო ძარ­ ღ­ ­ვი გა­უწ­ ­ყ­და, ვაი იმ ქვე­ყან­ ას, სა­ცა საე­ რ­ თ­ ო ძარ­ ღ­ ვ­ შ­ ი სი­სხ­ ლ­ ი
გაშ­ ­რა, საც­ ა ყველ­ აშ­ ი თით­ ო არ არის და თით­ ოშ­ ი – ყვე­ლა, საც­ ა თვით­ ე­უ­ლი ყველ­ ას­ ა­თვ­ ის არ ჰფიქ­ ­
რობს და ყველ­ ა თვით­ ე­ულ­ ი­სათ­ ­ვის, საც­ ა „მე“ ხშირ­ ია, და „ჩ­ვენ“ – იშვ­ ია­ თ­ ი!

ი­ბეჭ­ ­დებ­ ა შემ­ ო­კ­ლებ­ ი­თ

1866-1876 წ.

MyMagti                                                                                                                                   65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72