Page 68 - 102-2-2024
P. 68
მიხეილ ჯავახიშვილი
qarTuli ena
დღევანდ ელი ჩვენი მწერ ლ ობის კარგ დამ კვირ ვ ებ ელს შემჩ ნეულ ი ექნება ის სიტყ ვ ა
თა სიც ოტ ავე, რომელ იც საშ ინელ დაღს ასვ ამს ყოველ ი მწერლ ის შემოქ მედ ებას.
ხოლო, რაც უარ ესია, ეს პატ არა საუ ნჯ ეც დაუდ ევრ ად იხმარებ ა, რის მიზეზ ადაც ცოდ ნის ნა
კლ ებ ობა მიგვაჩ ნია. ქარ თველ მა მწერ ალ მ ა არ იცის ქართ ული ენა. იგი იოლად მიდ ის იმ
„ცოდნ ით“, რომელ იც გამოაყ ოლ ა თავის მა პროვ ინც ია მ და მისი სტილიც ამ პროვ ინ ც იით გა
ნისაზ ღ ვ რ ება. არავინ არ დაგ იდევთ, შეი ძლებ ა თუ არა იმ „გრამ ატიკის“ ხმარებ ა, რომ ელ იც
თავშ ი აქვს ჩაჭედილ ი ამა თუ იმ კუთ ხ ის წარ მომ ად გენელს, და ამის გამო გაი რყ ვნ ა ენა, გაი
რყვნა ისე, რომ სულ ადვილ ად შეიძ ლება ნაწ ერის მიხედ ვით გამ ოა რ კ ვიოთ ავტ ორ ის დაბა
დების ადგ ილი.
და ჩვენ და სამწუხარ ოდ ეს ახას ია თ ებს ჩვენ თან ამედ როვ ე მწერალ თ ა დიდ უმრავ ლ ეს ობ ას.
ყველ ა თავისი ჟარ გ ონით სწერს. და ამ ველ ურ ღრიან ცელ შ ი იკარგებ ა ის ენა, „რომ ლ ით აც
თამარ ბრძ ან ებ ას სცემ დ ა“. საერ თ ო სალ იტ ერატ ურო ენა მუზეუმში დარ ჩა და ცოც ხალ მოქ ა
ლაქის ძოწით დად ის მხატ ვ რულ თვის ებებს მოკლ ებ ული სიტყვა, რომ ელ იც ყოვლად მიუღ ე
ბელ ია სრულია დ საქართვ ელ ოსთ ვ ის.
აბა გად აავ ლ ეთ თვალ ი ძველ მწერლობ ას და ნახავთ, რომ იყო ერთ ი სამწ ერ ლ ო ენა.
რაღაც ორმ ოცი წლის შემ დ ეგ კი ისე გავერ ან დ ა ჩვენი მწერლ ობ ის მოედ ან ი, რომ ყველ ა
თავის ი „სტ ილ ით“ მოდ ის და პოე ზ იი ს მაღ ალ ფირმ ის ქვეშ ასაღებს ყოვლად დაბ ალ ლექ ს ი
კონს.
ჩვ ენ წინ ააღ მდ ეგნი კი არა ვართ ამა თუ იმ პროვინციი დან მოტ ანილი სიტ ყვ ის ა, პირი
ქით, ბევ რ ი კარ გ ი რამ მოი ძ ებ ნება ჩვენს განაპ ირ ა ადგ ილ ებ ში, მაგრ ამ ეს შენაკ ადები უნდა
ჰხვდებ ოდეს მთავ არ მდინარეს თან, რომ ელ ს აც სამწ ერლ ო ენა ჰქვ ია ნ, და რომ ელ იც მეტ
როპოლია ში არის განმ ტ კიც ებულ ი. იქნებ ვინმემ თავ ი იმართ ლოს ვაჟ ა-ფშავ ელ ას და ყაზ
ბეგ ის მაგ ალით ებით? – ეს თავის მარ თლ ება არ გამ ოადგებ ათ, რადგან ვაჟ აც და ყაზ ბ ეგიც
მთის ენით ლაპ არაკობ დ ნენ. მთას ელაპ არ აკ ებიან და მთის გარეშ ეც არს ად მიდიან. მათიას,
ელგუჯას თუ გოგოლ აურს რომ ლიტ ერატ ურული ელაპ არ აკ ნ ათ, ეს დაუ შ ვ ებ ელიც იქნ ებოდა
და სიყ ალ ბეც, ისევ ე, როგორც ნაძ ალ ად ევ ი იქნებ ოდა დ. კლდიაშ ვ ილ ის გმირებ ის სალიტ ე
რატ ურო ენა.
პრ ოვ ინ ციალ კილ ოს ხმარება თემის საკ ითხ ია, და თუ ეს უკანას კ ნ ელ ი საერთ ო არის, ენაც
ასეთ ი უნდა ჰქონ დ ეს. და კურ იოზ ია, მაშ რა არის როდ ესაც ჩვენ ი ინტელიგენტ ი მწერლ ებ ი
რადიუმზე და ეინ შტ ეინზე სწერენ იმავ „სტილ ით“, რა სტილითაც იწერებ ოდნენ „პრ ოვ ი
ნც იულ ი სცენ ები“. გან ა ასეთივ ე კურ იოზ ი არ იქნებ ოდ ა, რომ ბლოე ლ აფშინას და შიოლა
ღუდ უშ აუ რის დია ლექტ ით გვეწ ერნ ა „ესთ ეტ იკ ური ტრაქ ტატ ებ ი“ ან პოე მებ ი „ასტრ ალ ურ“ ან
66 magticom.ge