Page 76 - 103-3-2024
P. 76

რომელთაც ბო­ტან­ ი­კურ ბაღ­ ­ში აიდ­ ­გეს ფე­ხი და                  of industrial globalization, with people traveling,
აქვ­ ე გაა­ ­გრ­ ­ძე­ლეს მუშ­ აო­ ­ბა. მათ შორ­ ის, ისეთ­ ი         conducting expeditions, and collecting, delivering,
ცნო­ბილ­ ე­ბი, როგ­ ორ­ ე­ბიც არია­ ნ ნი­კო კეც­ ­ხოვ­ ე­           and observing various plants to see how well they
ლი, ზა­ქარ­ ია ყა­ნჩ­ ავ­ ე­ლი, ვლად­ ი­მერ მე­ნაბ­ ­დე,            adapted to the environments of their respective
ქსე­ნია ბა­ხ­ტა­ძე, ლუ­ბა კემ­ ულ­ ა­რია... მიმ­ დ­ ი­ნა­           countries. This is how tangerines gained a foothold
რე­ობ­ დ­ ა გაც­ ხ­ ოვ­ ე­ლე­ბულ­ ი მუშ­ აო­ ­ბა, კავ­ ­კას­ ი­ის   on Sicily, subsequently used generously in local
ფლო­რის კვ­ლე­ვა-ძიე­ ­ბა, კოლ­ ე­ქ­ციე­ ბ­ ის გამ­ ­დიდ­ ­         landscaping and becoming the island’s calling card.
რებ­ ა.                                                             But it all started with an experiment at the Palermo
                                                                    Botanical Garden. In Georgia, a similar process of
ბა­ღის ის­ტორ­ ი­ის შეს­ ­წა­ვლ­ ი­სას აღ­მოჩ­ ­ნდ­ ა, რომ          assimilation involved eucalyptuses, magnolias,
უცხ­ ო­ე­ლ­თა მუ­შაო­ ბ­ ის პერ­ იო­ ­დ­ში ქარ­ თ­ ­ვე­ლე­ბის       citruses, tea cultivars, etc.
მი­ღებ­ ა დიდ­ ად არ უხა­რო­დათ. ზაქ­ ა­რია ყან­ ჩ­ ა­
ველს, რომ­ ე­ლიც შემ­ დ­ ეგ ბა­ღის დირ­ ე­ქ­ტო­რიც                  Nowadays, botanical gardens have lost the
იყო და აკად­ ე­მიკ­ ოს­ იც გახ­ ­და, სა­წ­ყის ეტაპ­ ­ზე             function above – everything has already been
ხა­რკ­ ო­ვის უნი­ვერ­ ­სიტ­ ე­ტი­დან და­სჭ­ ი­რდ­ ა შუა­ მ­ ­დ­     imported, tested, and put to use. The main mission
გო­მ­ლო­ბა. ად­გი­ლობ­ რ­ ივ კად­ რ­ ებს არ სწ­ყალ­ ო­              of contemporary gardens is to preserve plants.
ბ­დ­ნენ. რევ­ ო­ლუ­ციი­ ს შემ­ დ­ ეგ გა­ჩ­ნდ­ ­ნენ ბაღ­ შ­ ი        Given climate change and global challenges,
ქარ­ ­თ­ველ­ ებ­ ი, მა­ნამ­ დ­ ე სულ უცხ­ ო­ურ­ ი გვარ­ ებ­ ია.     their key purpose is to conserve biodiversity and
1913 წლი­დან აქ მუშ­ ა­ო­ბდ­ ა მხოლ­ ოდ ერ­თი ქარ­ ­                raise awareness about the natural environment.
თ­ველ­ ი ბო­ტან­ იკ­ ოს­ ი ქა­ლი – ლუბ­ ა კე­მულ­ არ­ ია.           Importantly, children must be taught from an early
მო­გ­ვია­ ­ნებ­ ით – საო­ ­ცარ­ ი ქსენ­ ია ბახ­ ­ტა­ძე, რომ­ ე­
ლ­მაც ჩაი­ ს არა­ჩ­ვე­ულ­ ე­ბრ­ ივ­ ი ად­გილ­ ობ­ რ­ ი­ვი ჯი­
შებ­ ი გა­მო­ი­ყვ­ ა­ნა. ქარ­ ­თუ­ლი ჩაი­ ს ცნებ­ ა სწო­რედ
მის სახ­ ელს უკავ­ შ­ ი­რდ­ ე­ბა.

ძ­ვე­ლი და ახა­ლი მი­სი­ა­

თა­ნა­მე­დრ­ ო­ვე ეპოქ­ აშ­ ი ბოტ­ ა­ნიკ­ ურ­ ი ბაღ­ ებ­ ის
მი­სია შე­იც­ ­ვალ­ ა: უწინ მათ­ ი ძირ­ ი­თად­ ი დან­ იშ­ ­ნუ­
ლებ­ ა იყო მდიდ­ ა­რი კოლ­ ე­ქ­ციე­ ­ბის შეგ­ ­როვ­ ებ­ ა,
სხ­ვად­ ა­სხ­ ვ­ ა ქვეყ­ ნ­ იდ­ ან ჩა­მოტ­ ა­ნილ მცე­ნარ­ ეთ­ ა
ადა­პტ­ ა­ცია კონ­ კ­ რ­ ე­ტულ გა­რემ­ ოს­ თ­ ან და მა­თზ­ ე
დაკ­ ვ­ ირ­ ­ვებ­ ა. ეს ის პერ­ ი­ოდ­ ია (XVIII-XIX სს), რო­
დეს­ აც იწ­ყებ­ ა პირ­ ვ­ ე­ლი ინდ­ უ­ს­ტ­რი­ულ­ ი გლობ­ ა­
ლი­ზაც­ ია: ადა­მია­ ­ნებ­ ი მო­გზ­ აუ­ რ­ ობ­ ენ, ექს­ პ­ ედ­ ი­
ცი­ებ­ ­ში მი­დი­ან, ჩამ­ ო­აქ­ ვთ მცენ­ არ­ ეე­ ­ბი და აკვ­ ი­
რდ­ ე­ბია­ ნ, რა­მდ­ ენ­ ად ეგუ­ე­ბია­ ნ ისინ­ ი მათ ქვე­
ყან­ ას. ასე დამ­ ­კ­ვიდ­ რ­ ­და სიც­ ი­ლია­ ზ­ ე მან­ დ­ ა­რი­ნი,
რომ­ ე­ლს­ აც დღეს უხვ­ ად იყე­ნებ­ ენ გამ­ წ­ ვ­ ა­ნებ­ ა­ში
და კუნ­ ­ძულ­ ის ერთ­ გ­ ­ვარ­ ი სავ­ იზ­ ი­ტო ბა­რათ­ ია, თა­
ვ­დაპ­ ი­რ­ველ­ ად კი პალ­ ე­რ­მოს ბოტ­ ან­ ი­კურ ბა­ღ­ში
გა­მო­ცა­დეს. საქ­ ა­რ­თვ­ ე­ლო­ში ასეთ­ ი იყო ევკ­ ალ­ ი­
პ­ტი, მა­გ­ნო­ლია, ციტ­ ­რუ­სე­ბი, ჩაი­ ს კულ­ ტ­ ურ­ ა...

დ­ღეს­ ­დღ­ ე­ობ­ ით ბოტ­ ა­ნიკ­ ურ­ ­მა ბაღ­ ე­ბ­მა ეს ფუ­ნქ­ ­    ქართული ნუში
ცია დაკ­ არ­ გ­ ა: ყველ­ აფ­ ე­რი შემ­ ო­ტა­ნილ­ ი, გამ­ ოც­ ­      AMYGDALUS GEORGICA
დი­ლი და ათ­ვის­ ე­ბულ­ ია. თან­ ამ­ ე­დრ­ ო­ვე ბა­ღებ­ ის

74 magticom.ge
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81