Page 60 - 104-4-2024
P. 60

რომ ქვეყ­ ­ნის გა­ძლ­ იე­ ­რებ­ ის­ ა­თვ­ ის აუცი­             of traveling in first-class cars on any route throughout
ლებელია ბაქ­ ო-ბა­თუმ­ ის­ ა და გრო­ზნ­ ო-                     Russia. The transformation of Samtredia into a city and a
ფოთ­ ის ნა­ვთ­ ო­ბ­სა­დენ­ ის მშე­ნე­ბ­ლო­ბა ისე,              railroad node is also linked to the name of Niko Nikoladze.
რომ ორივ­ ე ნა­ვთ­ ობ­ ­სა­დენს საქ­ არ­ თ­ ვ­ ე­ლოს           He also coined and ushered into the Georgian language the
ტე­რიტ­ ო­რი­აზ­ ე გაე­ ვ­ ­ლო: „ჩ­ვენ უნდ­ ა გა­ვა­კე­        terms liandagi (railroad line) and ortkmavali (steam-engine
თოთ მი­ლი გროზ­ ­ნო­მდ­ ის იმის­ ­თ­ვის, რომ ბა­               locomotive). Nikoladze saw railroad not only as a means
ქოს სათ­ ა­მაშ­ ო­ნი არ გავ­ ხ­ დ­ ეთ, რო­გორც დღე­            for moving passengers around, but also as a way to bolster
სა ვართ.“ ის არა მხოლ­ ოდ ამგ­ ­ვარ­ ად ფიქ­ რ­ ო­             trade relations. He was the one who came up with the idea
ბდ­ ა, არამ­ ედ დაუ­ ღ­ ალ­ ავ­ ად ეძე­ბდ­ ა უცხ­ ოე­ ლ        of turning Georgia into an oil transport corridor, alongside
ინვ­ ეს­ ტ­ ო­რებს და­სა­ხულ­ ი მიზ­ ­ნის მისაღ­ წ­ ევ­ ად.    bringing the first oil transport route to fruition – naturally,
                                                               via railroad.
ნი­კო ნი­კოლ­ ა­ძის თაო­ ­სნ­ ო­ბით ფო­თ­ში ამო­
აშ­ რეს ჭაო­ ­ბებ­ ი, ააშ­ ენ­ ეს ბიბ­ ლ­ იო­ ­თეკ­ ა, მუ­     POTI MAYOR
ზე­უმ­ ი, სა­კა­თედ­ ­რო ტა­ძა­რი, გიმ­ ნ­ ა­ზიე­ ­ბი,
500-ა­დ­გი­ლი­ან­ ი კინ­ ოთ­ ე­ატ­ ­რი, ხიდ­ ე­ბი, ელე­        There can be no history of Poti without Niko Nikoladze,
ქტ­ ­რო­სა­დგ­ უ­რი, მოა­ ­წყ­ ­ვეს ცე­ნ­ტ­რა­ლურ­ ი პა­რ­     and there can be no biography of Niko Nikoladze without
კი, გაი­ ­ყ­ვან­ ეს სატ­ ე­ლეფ­ ო­ნო და წყა­ლს­ ა­დე­ნი        Poti – the idea defining what kind of port city Poti was
ქსელ­ ი, გა­მარ­ ­თეს საქ­ ალ­ ა­ქო ტრა­ნს­ პ­ ო­რტ­ ი.        supposed to be, and the name of the man who governed
გან­ ა­თ­და ნა­ვ­სა­დგ­ უ­რი და რკი­ნი­გ­ზა. მხოლ­ ოდ          Poti for 20 years, remain inseparable. From 1894 to 1914, the
ფო­თის პორ­ ­ტის მშე­ნე­ბ­ლო­ბის­ ას ნი­კო ნი­კო­              repeatedly elected mayor carried out crucially important
ლაძ­ ემ რვა­ჯერ იმო­გზ­ აუ­ რ­ ა ევ­როპ­ აშ­ ი, ასევ­ ე,       projects, ultimately to reshape Poti into a renewed, strong,
პროე­ ქტ­ ის სრულ­ ­ყო­ფის­ ­თ­ვის ჩრდ­ ი­ლო­ეთ აფ­            and up-to-date city.
რი­კის 12 საპ­ ო­რ­ტო ქალ­ აქს ეწვ­ ია. 1905 წლის
და­სა­წ­ყი­სშ­ ი ნავ­ ­სად­ გ­ უ­რის რეკ­ ონ­ ს­ ­ტ­რუქ­ ­ცია  The town chief’s main goal was to modernize the
და­სრულ­და და ამა­ვე წელს ჩრ­დილ­ ო­ე­თის                      seaport and put into action a new plan for Poti’s urban
მხრი­დან ახა­ლი შეს­ ას­ ვ­ ­ლელ­ ი გაი­ ხ­ ს­ ნ­ ა.           development. He believed that the country’s empowerment
                                                               called for the construction of Baku-Batumi and Grozny-Poti
რუს­ ეთ­ ის პი­რ­ვე­ლი რე­ვო­ლუც­ იი­ ს­  დამ­ ა­რც­ ხ­ ე­     oil pipelines in a way to enable both routes to pass through
ბის შემ­ დ­ ეგ ნი­კოლ­ აძ­ ემ მოა­ ხ­ ე­რხ­ ა ქა­ლაქ­ ის       the territory of Georgia: “We must put in place a pipeline
დაც­ ­ვა­ალი­ხა­ნოვ-ა­ვარ­ ­ს­კი­ს სად­ ა­მს­ ჯ­ ელ­ ო რაზ­    to Grozny, in this way delivering ourselves from our current
მის­ გ­ ან – გე­ნე­რალს ქალ­ აქ­ ის შე­სა­ს­ვ­ლე­ლშ­­ ი        condition of being Baku’s plaything.” He not only thought
შეგ­ ებ­ ებ­ ია და გაუ­ ­ფრ­ ­თხ­ ი­ლებ­ ია, რომ ფო­თ­ში       about these things, but also looked tirelessly for foreign
უც­ხოუ­ ­რი კომ­ პ­ ან­ იე­ ბ­ ი დიდ­ ძ­ ალ დაზღ­ ვეუ­ ლ       investors, in order to achieve his goal.
ქონ­ ებ­ ას ფლობ­ ­დნ­ ენ და ზარ­ ა­ლის ანა­ზღ­ აუ­ ­რე­
ბა რუს­ ეთ­ ის იმ­პერ­ ი­ის ხაზ­ ი­ნას მო­უწ­ ევ­ ­და. შე­     Under Niko Nikoladze’s leadership, the swamp in Poti’s
დეგ­ ად, ქა­ლაქ­ ი დარ­ ­ბევ­ ას გად­ აუ­ ­რ­ჩა.               wetlands was dewatered, also a library, a museum, a
                                                               cathedral, gymnasiums, a 500-seat movie theater, bridges,
1914 წელს ნიკ­ ო­ლაძ­ ე სამ­ ს­ ახ­ ურ­ ე­ბ­რი­ვი მდგო­        and a power station were built, alongside designing the
მარ­ ეო­ ბ­ ის ბო­რო­ტად გამ­ ოყ­ ე­ნე­ბის და ქრთა­            city’s central park, installing telephone and water supply
მის აღებ­ ის ბრა­ლ­დე­ბით გა­და­ა­ყე­ნეს. სას­ ა­              networks, and streamlining the urban transport system.
მარ­ ­თლ­ ომ მთა­ვარ ბრა­ლდ­ ე­ბა­ში ნი­კო­ლა­ძე               The seaport and railroad were equipped with lighting.
გაა­ მ­ ა­რთ­ ­ლა, თუმ­ ­ცა მას 4000 მა­ნე­თის საჩ­ უ­ქ­       During the construction of Poti’s port alone, Niko Nikoladze
რად მი­ღებ­ ა და­უდ­ ას­ ­ტუ­რდ­ ა, რის გა­მოც 8000            undertook eight trips to Europe, also visiting 12 port
მან­ ეთ­ ის გა­და­ხ­და დაა­ ­კის­ ­რეს და ერ­თ­წლ­ ია­ ნ­ ი    cities in Africa in order to ensure the project’s flawless
პა­ტი­მ­რო­ბა შე­უ­ფა­რდ­ ეს. პრო­ცეს­ ის დას­ რ­ უ­           implementation. In early 1905, the reconstruction of the
ლებ­ ის შე­მდ­ ეგ ნი­კო პეტ­ ე­რბ­ ურ­ ­გ­ში გადას­ ა­ხ­       seaport was completed, and a new entrance from the north
ლდ­ ა.                                                         side was inaugurated.

58 magticom.ge
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65