Page 69 - 96-4-2022
P. 69

პირ­ ვ­ ე­ლი­ვე დღიდ­ ან და­ვი­წ­ყეთ        GIORGI EBRALIDZE
სვლა, რად­ ­გან გვინ­ დ­ ო­და, ქა­რ­
თულ­ ი რე­კლ­ ა­მა შეგ­ ვ­ ე­ქ­მნ­ ა. ტე­   My relationship with Magti started in 1997 with the company’s first
ლეფ­ ილ­ მ­ ე­ბის სტუ­დიი­ ს ბაზ­ აზ­ ე     image-building and informational videos with Nino Kasradze, Irakli
მაშ­ ინ უაღ­ რ­ ეს­ ად საი­ ­ნ­ტერ­ ე­სო    Kavsadze, Nino Kuratashvili, and Mamuka Loria as the main characters,
მოკ­ ­ლე­მეტ­ ­რაჟ­ ია­ ნ მხა­ტ­ვრ­ ულ      and the inaugural tune composed by Dato Evgenidze. Next there were
ფილ­ მ­ ებს იღებ­ ­დნ­ ენ, სა­დაც           promos noted for their accentuated Georgian spirit, a quality largely
იუ­მორ­ იც იყო და სით­ ბ­ ოც. იმ            defined by the factors of the production company Neostudio, and its
პერ­ იო­ დ­ ­ში კინ­ ოს გად­ ა­ღებ­ ის      founder Manana Shevardnadze. I first met Manana at the Georgian TV
შე­საძ­ ლ­ ებ­ ­ლო­ბა არ მე­ძლ­ ე­ოდ­ ა     Film Studio back when she worked there. What both she and I took
და რად­ გ­ ან პატ­ ა­რა ტელ­ ეფ­ ი­         away from the studio was the spirit personifying the values of Georgian
ლმ­ ებ­ ი მაყ­ ურ­ ე­ბელს გან­ ­საკ­ უთ­ ­  cinema which I worked hard to translate into advertising. We took this
რე­ბით მოს­ წ­ ო­ნდ­ ა, რეკ­ ლ­ ა­მაშ­ ი    course from the very outset, because we wanted to create Georgian
ეს მოდ­ ე­ლი გამ­ ო­ვიყ­ ე­ნე. მინ­ ­       advertising. At that time, the TV Film Studio facilitated the production
დო­და, ერთ წუ­თ­ში მომ­ ე­თხ­ ­რო           of some of the most exciting shorts combining humor and warmth. I
ამბ­ ავ­ ი, რო­მელ­ იც ქა­რთ­ უ­ლი          was unable to make feature films back then; and, since the audience
იქნ­ ებ­ ოდ­ ა. როც­ ა ვამ­ ბ­ ობ ქარ­ ­    was enamored by TV shorts, I transferred the same model into advertis­
თულს, არ ნიშ­ ნ­ ავს, რომ მა­ი­ნ­ც­         ing. I wanted to tell a one-minute story that would be quintessentially
და­მაი­ ნც მრავ­ ალ­ ­ჟა­მიე­ ­რი უნდ­ ა    Georgian. And when I say Georgian, it does not necessarily mean the
იმღ­ ერ­ ოს გმირ­ ­მა, ჩოხ­ ა ეცვ­ ას       character singing the Mravalzhamieri chant, wearing a chokha garment,
და ცხე­ნზ­ ე იყოს ამხ­ ედ­ რ­ ე­ბუ­         and riding a horse, or a traditional Georgian supra festivity underway. By
ლი, ან ქარ­ თ­ ულ­ ი სუ­ფრ­ ა იყოს          Georgian, I mean the story, character, epitome, and relationships.
გაშ­ ­ლი­ლი. ქარ­ თ­ უ­ლ­ში ამ­ბავს,
ხა­სია­ თს, ტი­პაჟს და ურთ­ ი­ერ­ ­
თობ­ ებს ვგულ­ ის­ ხ­ მ­ ობ.

მა­შინ მაგ­ ­თი ვი­თა­რდ­ ე­ბოდ­ ა და
ტე­ქ­ნოლ­ ო­გი­უ­რი სია­ ხ­ ­ლეე­ ბ­ ით
რე­გიო­ ­ნებ­ ­ში შე­დი­ო­და. სა­ქა­რ­
თვ­ ელ­ ოს კუთ­ ხ­ ეე­ ბს შორ­ ის პი­
რვ­ ელ­ ი კახ­ ეთ­ ი იყო. მიმ­ ა­რ­თუ­
ლებ­ ას ამ შე­მთ­ ­ხვ­ ე­ვაშ­ ი მაგ­ ­თი
მაძ­ ლ­ ევ­ ­და და იმ ეტაპ­ ზ­ ე რგო­
ლი კახ­ ეთ­ ის­ თ­ ვ­ ის უნ­და ყოფ­ ი­
ლიყ­ ო გა­ნკ­ უთ­ ვ­ ­ნი­ლი. სწო­რედ
იქ მოხ­ დ­ ა ქარ­ თ­ უ­ლი

                                            In that period, Magti was making headway and entering various regions
                                            with technological innovations. Kakheti was the first Georgian region
                                            in this regard. In this context, I was guided by Magti, because the first

                                            magticom.ge 67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74