Page 66 - 97-1-2022
P. 66
patara saubari
q ართველნ ო დედ აკ აცნ ო, დღეს თქვ ენ თან
მინ დოდა პატარ ა საუბარი გამემ ართ ნ ა,
მაგ რ ამ პირ ვ ელ სიტ ყ ვაზედ ვე ძალ იან შევ
ფრ თ ხი, შევღ ონდი. აქ დედ აკაცად გახ ს ენ ეთ
ჩვენ ი დედ ები, ჩვენ ი დები, ჩვენი მეუ ღლენი,
ერთ ობ დიდ ი და პატ არა დედათა სქეს ის ანი
და შევშ ინდ ი. ვაი თუ ეს სახელ ი ითაკილოთ,
იუკ ად რ ისოთ, გვიწყ ინ ოთ. ვაი, რა დრო მოვი
და, რომ კაცობით ხსენებ ა დედ ათა სათ აკ ი
ლოდ გაგ ვ იხდ ა!..
ლეკვ ი ლომ ის ა სწორ ია, ძუ იყოს თუნდა ხვა
დია ო, – უთქ ვ ამს რუს თ აველს. ლომ ი ლომია,
ერთია, – ძუ იყოს, თუნდა ხვად იაო, ამბობს
დღესაც გლეხ კაც ი. მარ თალია, სწორია, ერთია.
ამასა ჰმოწ მობს ჩვენ ი ქართულ ი ენაც და ენა
ხომ ერთ ობ იმის თანა რამ არის, რომ მარტ ო
იმას ამოიძ ახებს ხოლ მე, რას აც კაც ი ჩას ძა
ხებს. ქარ თველი დედას აც კაცად ჰხადის და
ამიტ ომ „დედა-კაცს“ ეძახის, როგორც მამ ას
– „მამ ა-კაცს“. განსხ ვ ავებ ა მარ ტო იმაშ ია, რომ
თქვ ენ ერთის სქესის ანი ხართ და ჩვენ მეორი
სან ი, თქვ ენ დედ ობით ა ხართ კაცნ ი და ჩვენ მამო
ბით. არს ება კი ერთ ია, ორნ ივ კაც ნი ვართ, ორნივ
ღვთის სახ ისა და მსგავს ებ ისანი. ასე შეუნახ ავს დიდი ღირ სება დედ ის ა ჩვენს ენას.
არა გვგონ ია, რომ ელ ს ამ ე სხვ ა ენაში დედაც ა და მამაც ერთნაი რად კაც ად წოდ ებ ული იყოს.
აშკ არ აა, კაცობა დედ ათა ისეთივე საპ ატიო და დიდ ი სახელია ქარ თველის აზრ ით, როგ ორც კაც ობ ა
ერთ ობ ადამ ია ნისა. დედ აც კაციაო, გვეუბ ნება ჩვენი ენა, და მამაცაო. სხვა რაა უდიდ ესი და უპატიო
სნეს ი კაცობ ის სახ ელ ზ ედ ა ადამიანისათ ვის, რომელის სქესისაც გინდ იყოს! ჩვენ ო დედ ებო, ჩვენ ო
დებ ო, ჩვენ ო მეუ ღლ ენო და ერთობ გას ათ ხოვ არნ ო თუ გათხოვილ ნო – შეი რჩინეთ ან შეგარჩინ ეთ კი
ყოვლ ად პატიოსან ი, მაღ ალმ ნ იშვ ნ ელობ იან ი სახელი „დედ აკ აც ობის ა?“ ვაი, რომ არა!..
ეხ ლა დედაკ აც ად თქვენი ხსენ ებ ა საწ ყენია, სათაკ ილ ოა. ეს დიდ ი სახელი დაი ფუყა, შეი კუმ შ ა, და
პატ არავდა. საგან ი დად ნა, დადნ ა სახ ელ იცა. დღეს დედ ა დედ აკ აცი კი არ არის, ქალია. მთა ბექად
გადაიქ ც ა, მუხ ა – ლელ წმად, ზღვა – წყარ ოდ, ადამ იანი – პეპელად. ცოდ ვა არ არის, სად დედაკაცობ ა
და სად ქალ ობ ა!.. დღეს „დედაკ აც ი“ მდაბიოთა სახელი-ღაა თითქ ო „კაც ი-დედა“ მარტ ო მათღა შე
რჩ ენ იათ. დღეს „დედაკაც ი“ რომ ან თავადის, ან აზნაუ რის ქალს, ან ერთ ობ „შლ იაპოსანს“ უწოდ ოთ,
გიწ ყ ენთ, იუკად რისებს, ითაკილებს: „მე ქალი ვარ და არა დედ აკ აციო“, თით ქო ქართ ული „დედ აკ აცი“
და რუს ულ ი „баба“ ერთ ი და იგივე იყოს. ცოდვ ა არ არის, „დედაკაცი“ სათ აკილო იყოს და „ქალ ი“ თავ
მოსაწონებელ ი!.. „დედაკაც ი“ – ეს ბრგ ე და ახოვანი ადამ ია ნი „ქალ ად“ დავ ადნ ეთ!..
64 magticom.ge