Page 67 - 97-1-2022
P. 67

ცო­დ­ვა არ არის „დე­დაკ­ აც­ ი“ დავ­ კ­ ა­რგ­ ეთ და „ქა­ლი“ შევ­ ი­ძი­ნეთ!.. ეს რას ჰნი­შნ­ ავს, წინ­ ს­ ვ­ ­
ლას, თუ უკან და­წე­ვას? აბა და­უ­კვ­ ი­რ­დით, და­უ­ფიქ­ რ­ ­დით...

ქალ­ ი და ვა­ჟი ყმა­წ­ვი­ლებს გვქ­ ვ­ ი­ან და არა მოზ­ ­რ­დილ­ ებს, არა დამ­ ­თავ­ ­რე­ბულს სუ­ლით­ ა და
ხორ­ ­ცით ადა­მი­ა­ნებს, არა უკ­ვე კა­ცამ­ ­დე მოყ­ ­რილს, კა­ცად დას­ რ­ ულ­ ებ­ ულს. რო­გორც კვი­რ­
ტი ჯერ ხილ­ ი არ არის, ისეც ქა­ლი ან ვაჟ­ ი, ჯერ კა­ცი არ არის. ქა­ლი თუ ვა­ჟი ისევ მოზ­ ა­რდ­ ია,
კაც­ ი – უკ­ვე გა­ზრ­ დ­ ი­ლი. ჩვენ აქ მა­რ­ტო ხო­რ­ცი­ელ ასაკ­ ოვ­ ა­ნობ­ ა­ზე არ ვლა­პა­რა­კობთ. ჩვენ
სახ­ ეშ­ ი გვა­ქვს ასა­კოვ­ ა­ნე­ბაც სულ­ ის­ ა, იმი­ტომ რომ მა­რტ­ ო ასაკ­ ოვ­ ა­ნებ­ ა სუ­ლი­სა ადამ­ ი­ანს
კაც­ ა­და ჰხდ­ ის. სხვ­ ა ყოვ­ ელ­ ი მა­რტ­ ო ქალ-ვა­ჟია­ ­ნო­ბაა და სხვ­ ა არაფ­ ე­რი, თუნდ ერთ­ იც­ ა და
მე­ორ­ ეც ას-ას­ ის წლი­სან­ ი იყ­ვნ­ ენ და შვილ­ ებ­ გ­ არ­ ­შე­მო­რტ­ ­ყ­მულ­ ნ­ ი. ქალ­ ი გას­ ა­თხ­ ო­ვა­რია თუ
გათ­ ხ­ ოვ­ ი­ლი, შვილ­ ე­ბია­ ნ­ ია თუ უშ­ვილ­ ო, – მა­რტ­ ო სულ­ იე­ რ ასა­კოვ­ ა­ნე­ბით მი­ა­ღწ­ ევს „დე­და­
კაც­ ობ­ ა­მ­დე“ და მი­ნამ არ მი­უ­ღწ­ ე­ვია, იგი ქა­ლია და არა „დე­დაკ­ ა­ცი“.

ქარ­ თ­ ვ­ ელ­ ე­ბის­ ათ­ ­ვის „დე­და“ მარ­ ტ­ ო მშო­ბე­ლი არ არის. ქარ­ თ­ ­ვე­ლი ღვი­ძლს ენა­საც „დე­და-
ე­ნას“ ეძახ­ ის, უფ­როს­ ს ქალ­ აქს – „დე­და-ქალ­ აქს“, მკვ­ იდ­ რს და დიდ ბოძს სახ­ ­ლი­სას – „დე­და-
ბოძს“, უდი­დეს­ სა და უმაგ­ ­რეს­ ს ბურ­ ჯს – „დედ­ ა-ბურ­ ჯს“, სამ­ თ­ ავ­ რ­ ო აზრს „დედ­ ა-ა­ზრს“, გუ­თ­ნის
გამ­ გ­ ებ­ ელ მამ­ აკ­ აც­ ს­ აც კი – „გუთ­ ­ნის-დედ­ ას“. რამ­ ო­დენ­ ად გან­ დ­ ი­დებ­ ულ­ ია მნი­შვ­ ­ნელ­ ობ­ ა დე­
დის­ ა, რა­მოდ­ ენ­ ად გა­მრ­ ავ­ ა­ლგ­ ვ­ ა­რე­ბუ­ლი, გა­პა­ტი­ო­სნ­ ე­ბუ­ლი, გა­ძ­ლი­ე­რებ­ უ­ლი, გაღ­ ონ­ ი­ერ­ ე­ბუ­
ლი და თავ­ ­მო­საწ­ ონ­ ე­ბელ­ ი!.. სი­დი­დე, სიმ­ ა­გ­რე და სიმ­ ­კ­ვიდ­ ­რეც კი აღ­ნი­შნ­ უ­ლია დედ­ ობ­ ით!..
ამა­ზე მეტ­ ი პა­ტი­ვი რაღ­ ა უნ­და მო­უტ­ ა­ნოს სახ­ ე­ლმ­ ა! სი­ტ­ყვ­ ა „ქალ­ ი“ გა­ნა იმოდ­ ენ­ ას გვეტ­ ყ­ ­
ვის, რას­ აც გვეუ­ ­ბ­ნე­ბა დიდ­ ებ­ უ­ლი სი­ტყ­ ­ვა „დედ­ ა“ და მა­ს­თან ერთ­ ად „კა­ცი“!

ამ­ იტ­ ო­მაც „დედ­ ა­კა­ცის“ „ქა­ლამ­ ­დე“ ჩამ­ ო­სვ­ ლ­ ა და „მა­მა­კა­ცის“ „ვაჟ­ ამ­ დ­ ე“ – ცხენ­ ოს­ ა­ნის და­ქ­
ვე­ი­თე­ბაა, დი­დის­ ა პა­ტა­რად გარ­ ­დაქ­ მ­ ნ­ აა, გა­რდ­ აც­ ვ­ ­ლაა აზ­რი­სა და სა­მ­ცნ­ ებ­ ის ჩამ­ ო­დნ­ ო­ბაა,
დაფ­ უყ­ ვ­ აა. მა­მაკ­ აც­ ი კიდ­ ევ ბევ­ რს არას დაჰ­ კ­ ა­რგ­ ავს, რომ „ვა­ჟა­მ­დე“ ჩამ­ ო­ხ­დეს. ვაჟს კი­დევ
მიე­ კ­ ერ­ ებ­ ა სახ­ ელ­ ი კა­ცი­სა „ვა­ჟი-კა­ცია­ ო“. ქალს კი ჩამ­ ო­ე­ცა­ლა სახ­ ე­ლი კა­ცი­სა. „ქალ­ ი-კა­
ცი“ არ ითქ­ მ­ ის, არ მო­დის, არ ეხე­რხ­ ე­ბა ენას. იქნ­ ე­ბა იმი­ტო­მაც, რომ ქა­ლი მე­ტად სუ­სტ­ ია
და თან ვერ ატარ­ ებს, ვერ­ ა ჰზიდ­ ავს „კა­ცის“ მძი­მე სახ­ ელს. თუნდ ეგ­რე არ იყოს, აქ სიტ­ ­ყვ­ ა
არ უხ­დებ­ ა საგ­ ანს და სა­გან­ ი სიტ­ ­ყ­ვას. ქა­ლი ქა­ლიღ­ აა და თი­თქ­ ო არა კა­ცი. სად ქალ­ ობ­ ა და
სად დედ­ ა­კა­ცობ­ ა!.. ქა­ლი შეს­ ან­ ახ­ ია და არა შე­მნ­ ა­ხვ­ ე­ლი, იგი ბარ­ ­გია და არა ჭირ­ ნ­ ახ­ უ­ლი,
იგი პეპ­ ელ­ აა და არა ფუტ­ ­კა­რი. ქა­ლის­ ­თ­ვის ეს წუ­თი­სოფ­ ელ­ ი სას­ ე­ი­რნ­ ო წალ­ კ­ ო­ტია, დე­დაკ­ ა­
ცის­ ა­თ­ვის – სახ­ ლ­ ია პა­ტიო­ ს­ ა­ნის შრო­მის­ ა, მი­ნ­დორ­ ია სახ­ ­ნავ-სათ­ ე­სი, ყა­ნაა სამ­ ­კა­ლი, ძნაა
სა­ლეწ­ ი, სარ­ ­ბი­ელ­ ია საო­ ­მარ­ ი ჭკუი­ თ­ ა და მარ­ ­ჯვ­ ე­ნით­ ა. ქალ­ ი უფარ­ ხ­ ­მა­ლო დედ­ ა­კა­ცია, დედ­ ა­
კაც­ ი ფარ­ ხ­ ­მა­ლია­ ­ნი ქა­ლია და სად მო­ვლ­ ენ ერთ­ ­მა­ნეთ­ თან!..

ვაი, რომ „დე­დაკ­ აც­ ნ­ ი“ წა­ვიდ­ ­ნენ, აღარ გვ­ყვ­ ა­ნან და მა­რ­ტო „ქალ­ ე­ბიღ­ ა“ დაგ­ ­ვრ­ ჩ­ ნ­ ენ და,
ჩვენს ფიქ­ ­რით, აქ არის სხ­ვათ­ ა შორ­ ის სათ­ ა­ვე ჩვე­ნის უბე­დუ­რე­ბი­სა.

1898 წ.

MyMagti                                                                                                                   65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72