Page 28 - 99-3-2023
P. 28
უფრო შორს საქ მ ე აღარ მიდ იო და. ზოგიე რთი After a tour in Moscow, prominent theater critic
მათგ ანი ახალ გ აზრ დ ა გარდ აი ცვ ალა და გულ შ ემ ა Anatoly Smeliansky wrote: “Even after a decade,
ტკ ივ რ ის გარ ეშ ე უკვ ალოდ გაქრ ებ ოდა. შეშფ ო the fragrance of the lilac is still strong on the stage
თებ ამ დაგ ვაწყ ებ ინა ჟურნალ ის კეთ ება, სურ ვი of the Moscow Art Theater.”
ლმ ა – ნიჭიე რი ადამ ია ნები ქაოსშ ი არ ჩაკ არგუ
ლიყ ვ ნენ.“ LITERARY 20TH CENTURY
„XX საუკუნ ემ დე“ იყო „სათავე,“ სად აც პირ ვ ე In 1994, he teamed up with author Zaal
ლად დაიბ ეჭ და ქეთი ნიჟ არ აძ ე, კოტ ე ჯან დი Samadashvili to establish The 20th Century literary
ერ ი და ბევრ ი სხვ ა კარ გ ი მწერალ ი. almanac for “those seeking succor in literature,
those needing books so badly that they can
„სათ ავ ე“ იცით, როგორ დავ იწყ ე? „,მნ ათობს“ და taste them.” Similar to the other scanty literary
„ცის კარს“ ვთხ ოვე, რაც დაი წუნ ეთ, მაგ რამ ღი publications of that time, the almanac was like a
რებ ულად მიგ აჩნია თ, მომ ეცით-მეთქი. მეგობ breath of fresh air to readers devastated by wars
რები დამეხ მარ ნ ენ და ორი დიდ ი ბლოკი დავ დ ე ავ and social problems. And for its masterminds it
ტორ ებ ის, რომელ თ აც არ ბეჭდ ავდნენ. „XX საუ კუ was a way to “see” this generation of the public.
ნეში“ მაზან დამ აიწ ია, მის ფურ ც ლ ებს მხოლ ოდ
მაღალ ი კლას ის ლიტ ერ ატ ურ ას ვუთმ ობ დ ით. რუ “The exceptional authors of the 1970s were in the
ბრ იკა „ჩემ ი საყვარ ელი მოთ ხრობ ა“ მოვიგ ონე, shadow of the 1960s’ generation basking in glory.
სადაც ჯემ ალ თოფ ურ იძ ის, ვოვა სიხ არ ულიძის, They were known only to a small group of readers,
and that was it. Some of them died young and,
26 magticom.ge without fans and champions, vanished without a
trace. Concern was what motivated us to start this
magazine, along with our desire to save young
people from sinking into chaotic oblivion.”
Before The 20th Century there was Satave (Source), a
publication that saw the debuts of Keti Nizharadze,
Kote Jandieri, and many other good authors.
“Do you know how I started Satave? I asked
Mnatobi and Tsiskari magazines to give me
whatever they rejected but still found valuable.
With help from my friends, I put together two thick
stacks of works by unpublished authors. The 20th
Century eventually raised the bar, so we dedicated
its pages only to high-class literature. I came up
with a new section, My Favorite Story, to publish
the most exquisite texts by Jemal Topuridze, Vova
Sikharulidze, Giorgi (Yura) Bakanidze, Tengiz
Chalauri, Badri Chokhonelidze, and others. We
had excellent authors: Vazha Gigashvili, Baadur
Balarjishvili, Gigi Sulakauri, Nugzar Shataidze, Temo
Japaridze, Aka Morchiladze, Kote Jandieri, and Keti
Nizharadze! We toured the regions and delivered
free magazines as a present.”