Page 28 - 99-3-2023
P. 28

უფ­რო შორს საქ­ მ­ ე აღარ მიდ­ იო­ ­და. ზო­გიე­ ­რ­თი                   After a tour in Moscow, prominent theater critic
        მა­თგ­ ა­ნი ახალ­ გ­ ა­ზრ­ დ­ ა გა­რდ­ აი­ ­ცვ­ ა­ლა და გულ­ შ­ ემ­ ა­  Anatoly Smeliansky wrote: “Even after a decade,
        ტკ­ ივ­ რ­ ის გარ­ ეშ­ ე უკვ­ ა­ლოდ გა­ქრ­ ებ­ ო­და. შე­შფ­ ო­          the fragrance of the lilac is still strong on the stage
        თებ­ ამ დაგ­ ­ვა­წყ­ ებ­ ი­ნა ჟუ­რ­ნალ­ ის კეთ­ ე­ბა, სურ­ ­ვი­         of the Moscow Art Theater.”
        ლმ­ ა – ნიჭიე­ ­რი ადამ­ ია­ ­ნე­ბი ქა­ო­სშ­ ი არ ჩაკ­ ა­რ­გუ­
        ლიყ­ ვ­ ნენ.“                                                           LITERARY 20TH CENTURY

        „XX სა­უ­კუნ­ ემ­ ­დე“ იყო „სა­თა­ვე,“ სად­ აც პირ­ ვ­ ე­               In 1994, he teamed up with author Zaal
        ლად და­იბ­ ეჭ­ ­და ქე­თი ნიჟ­ არ­ აძ­ ე, კოტ­ ე ჯან­ ­დი­               Samadashvili to establish The 20th Century literary
        ერ­ ი და ბე­ვრ­ ი სხვ­ ა კარ­ გ­ ი მწე­რალ­ ი.                          almanac for “those seeking succor in literature,
                                                                                those needing books so badly that they can
        „სათ­ ავ­ ე“ იცით, რო­გორ დავ­ ი­წყ­ ე? „,მნ­ ა­თობს“ და                taste them.” Similar to the other scanty literary
        „ცის­ ­კარს“ ვთხ­ ო­ვე, რაც დაი­ ­წუნ­ ეთ, მაგ­ ­რამ ღი­                publications of that time, the almanac was like a
        რებ­ უ­ლად მიგ­ ა­ჩ­ნია­ თ, მომ­ ე­ცით-მე­თ­ქი. მე­გობ­ ­               breath of fresh air to readers devastated by wars
        რე­ბი და­მეხ­ ­მარ­ ნ­ ენ და ორი დიდ­ ი ბლო­კი დავ­ დ­ ე ავ­            and social problems. And for its masterminds it
        ტორ­ ებ­ ის, რო­მელ­ თ­ აც არ ბე­ჭდ­ ა­ვ­დ­ნენ. „XX საუ­ ­კუ­           was a way to “see” this generation of the public.
        ნე­ში“ მა­ზან­ ­დამ აიწ­ ია, მის ფურ­ ც­ ლ­ ებს მხოლ­ ოდ
        მა­ღალ­ ი კლას­ ის ლიტ­ ერ­ ატ­ ურ­ ას ვუ­თმ­ ობ­ დ­ ით. რუ­            “The exceptional authors of the 1970s were in the
        ბრ­ ი­კა „ჩემ­ ი სა­ყ­ვარ­ ე­ლი მოთ­ ­ხ­რობ­ ა“ მო­ვიგ­ ო­ნე,           shadow of the 1960s’ generation basking in glory.
        სა­დაც ჯემ­ ალ თოფ­ ურ­ იძ­ ის, ვო­ვა სიხ­ არ­ ულიძის,                  They were known only to a small group of readers,
                                                                                and that was it. Some of them died young and,
26 magticom.ge                                                                  without fans and champions, vanished without a
                                                                                trace. Concern was what motivated us to start this
                                                                                magazine, along with our desire to save young
                                                                                people from sinking into chaotic oblivion.”

                                                                                Before The 20th Century there was Satave (Source), a
                                                                                publication that saw the debuts of Keti Nizharadze,
                                                                                Kote Jandieri, and many other good authors.

                                                                                “Do you know how I started Satave? I asked
                                                                                Mnatobi and Tsiskari magazines to give me
                                                                                whatever they rejected but still found valuable.
                                                                                With help from my friends, I put together two thick
                                                                                stacks of works by unpublished authors. The 20th
                                                                                Century eventually raised the bar, so we dedicated
                                                                                its pages only to high-class literature. I came up
                                                                                with a new section, My Favorite Story, to publish
                                                                                the most exquisite texts by Jemal Topuridze, Vova
                                                                                Sikharulidze, Giorgi (Yura) Bakanidze, Tengiz
                                                                                Chalauri, Badri Chokhonelidze, and others. We
                                                                                had excellent authors: Vazha Gigashvili, Baadur
                                                                                Balarjishvili, Gigi Sulakauri, Nugzar Shataidze, Temo
                                                                                Japaridze, Aka Morchiladze, Kote Jandieri, and Keti
                                                                                Nizharadze! We toured the regions and delivered
                                                                                free magazines as a present.”
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33